Alles over series, tv en film. Vanaf de redactie van de VARAgids.

Gun City: prachtig aangekleed, maar erg simpel verteld

  •  
01-11-2018
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
158 keer bekeken
  •  
Gun City
Simplisme nekt dit fraai vormgegeven Spaanse misdaaddrama.
Voor Gun City reconstrueerde de jonge Spaanse regisseur Dani de la Torre het Barcelona van 1921. Het misdaaddrama volgt een agent die in de strijd tussen anarchisten en politie wil achterhalen wie wapens heeft gestolen die een burgeroorlog kunnen starten.
Spanje kende begin twintigste eeuw een lange periode van politieke instabiliteit, die in 1923 leidde tot een geslaagde legercoup. In de jaren voorafgaand aan die militaire dictatuur vormde Barcelona, de basis van de socialistische vakbond, een broeinest van onrust door de strijd tussen de politie en anarchisten. In die periode speelt het Spaanse misdaaddrama Gun City, waarin een dubbelagent moet infiltreren in de lokale maffia om erachter te komen wie een lading wapens heeft gestolen waarmee een burgeroorlog kan worden gestart.
De jonge regisseur Dani de la Torre heeft kosten noch moeite gespaard om het Barcelona van die periode digitaal te reconstrueren – inclusief een fenomenaal shot van de net opgestarte bouwwerkzaamheden aan de Sagrada Familia. De prachtige aankleding maakt het gemakkelijk in het Untouchables-achtige verhaal mee te gaan, ondanks het feit dat de gemiddelde Nederlandse kijker vermoedelijk weinig heeft met de politieke achtergrond van het verhaal. Thema's als corruptie, eer, sociale ongelijkheid en verraad zijn van alle tijden.
Wat gaandeweg de film wel bezwaarlijk wordt, is de regelmatig erg simplistische manier waarop het beladen verhaal wordt verteld. De film heeft genoeg vaart en bevat alle benodigde ingrediënten – van vechtpartijen tot achtervolgingen. Maar het heeft te vaak iets bijna cartoonesks, alsof we ons niet in een grimmige periode in de Spaanse geschiedenis bevinden, vol onrust, honger en stakingen, maar bijna in een verre uitweg van het Marvel-universum.
Het technisch knappe uiterlijke vertoon blijft de hele film de inhoud overheersen. De personages en hun motieven blijven uiteindelijk te eendimensionaal, de plotontwikkelingen te weinig verrassend en de dialogen wat flets of nietszeggend. 'Vertrouw geen mannen met idealen', waarschuwt een agent een vrouwelijke rebel halverwege de film. 'Vertrouw ook geen mannen zonder idealen', repliceert zij vervolgens. Met zulke teksten kunnen ruim twee uur heel lang aan gaan voelen.
Gun City, vanaf 31 oktober 2018 op Netflix
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van de Lagarde!