Alles over series, tv en film. Vanaf de redactie van de VARAgids.

Column: de frustrerende versnippering van het streamingaanbod

  •  
06-09-2022
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
61 keer bekeken
  •  
The Godfather
Met de komst van SkyShowtime dit najaar – de thuishaven van onder meer The Godfather en The Office – komt de kijker nog meer in de keuzeproblemen.
Vroeger moest je voor je groente naar de groenteboer en voor je vlees naar de slager. Het concept van de supermarkt was non-existent. Totdat iemand op het lumineuze idee kwam om houdbare en verse etenswaren – en kantoorartikelen en andere meuk – onder een dak onder te brengen. Lekker makkelijk. Sindsdien zijn we verknocht aan de supermarkt. We kennen niet anders. We hoeven niet naar de markt of naar de speciaalzaak. Mag wel, hoeft niet (deze column is geen betoog voor de supermarkt). Gemak dient de mens. Netflix was qua streaming enige tijd onze supermarkt: alles was er te krijgen, van Friends tot kleine arthousefilms.
Friends Ross Rachel
Het ziet er nu naar uit dat we echter weer terug in de tijd gaan. Zo wordt dit najaar de streamingdienst SkyShowtime in Nederland geïntroduceerd, een platform dat eigendom is van twee grote Amerikaanse mediaconglomeraten (ViacomCBS en Comcast). Onder meer The Godfather (1972) en The Office (2005-2013) zullen bij SkyShowtime te zien zijn. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd? Nee. Terwijl de supermarkt voorheen vlees en groente afnam bij de slager en de groenteboer, moet je nu weer ouderwets aparte bezoeken afleggen. De supermarkt is leeg aan het raken. Want: die titels waren in het verleden bij Netflix te zien.
The Office
Dat is eenvoudigweg voor de kijker een frustrerende ontwikkeling. Als paddenstoelen schieten streamingdiensten uit de grond. Partijen die allemaal hun eigen waren aanprijzen. Waar je wel over het algemeen tussen de 5 en 15 euro per maand aan moet afdragen. Wat moet je dan doen? Een tijdelijk abonnement op Prime Video totdat je The Lord of the Rings: The Rings of Power en Bosch hebt gezien? Dan overstappen op HBO Max om House of the Dragon  te zien? Of gewoon maar betalen? Dat laatste is aan lang niet iedereen besteed. Veel onderzoeken maken aantoonbaar dat gezinnen zich op hooguit twee, misschien drie streamingdiensten willen abonneren.
House of the Dragon
Kortom, nieuwe streamingdiensten leiden tot keuzeproblemen. Terwijl het nu al best een opgave is om bij HBO Max, Netflix of Prime Video iets te vinden dat bij je past. Algoritmes haperen en bovenal is het keuze-aanbod overweldigend. Daar schreef ik al vaker over; dat is niets nieuws. Dat was een luxe van deze tijd: je abonneren op een grote streamingdienst in de wetenschap dat het toch wel even duurt voordat je alles van je gading hebt gezien. Met de komst van meer streamingdiensten komt die strategie in gevaar. Je zou bijna weer snakken naar een soort online videotheek met een pick and choose -strategie.
Onze nieuwsbrief ontvangen? Iedere vrijdag de nieuwste series en films in je inbox! Meld je hier aan.
Zo van: ik wil dat van Netflix zien en die film van HBO Max. En misschien een dramedy bij SkyShowtime. En dan per titel betalen. Of toch maar inloggegevens van abonnementen met vrienden blijven uitwisselen? Ik kocht dit voorjaar toen HBO Max nog niet aanwezig was in Nederland maar de dvd-box van Deadwood , omdat ik die serie toen graag (nog eens) wilde zien.
Deadwood
Hoe dan ook is dit nieuws misschien wel koren op de molen van websites als justwatch.com en film.nl. Daar kan je zien waar een televisie- of filmtitel in Nederland beschikbaar is. We zullen hun diensten zeer nodig hebben in de nabije toekomst.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van de Lagarde!