BNNVARA
Een eerlijk en gelijkwaardig Nederland. Wij zijn voor. Jij ook?

Hoe groot is de leerachterstand in arme wijken?

8 mei 2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
basisschool
In achterstandswijken heeft 90 procent van de basisschoolleerlingen een taalachterstand, blijkt uit nieuw onderzoek.
Bassischoolleerlingen in arme wijken hebben massaal te maken met leerachterstanden. Uit onderzoek blijkt dat het overgrote deel van de leerlingen een taalachterstand heeft. Daarnaast kampen de kinderen met leer- en concentratieproblemen en zijn de ouders vaak niet in staat hen te helpen.
Concentratieproblemen
Het verschil met leerlingen in reguliere wijken is groot. Waar kinderen daar in 23 procent van de gevallen een taalachterstand hebben, is dat in achterstandswijken maar liefst 90 procent. Ook heeft bijna driekwart van de kinderen concentratieproblemen tegenover iets meer dan de helft in reguliere wijken. De kinderen uit armere wijken vertonen daarnaast vaker gedragsproblemen Volgens onderwijzers en schooldirecteuren zijn de verschillen te wijten aan het feit dat de kinderen geen gelijke kansen hebben.
Kleinere klassen
Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau MWM2 in opdracht van ABN Amro, de Stichting Kinderpostzegels en het Jeugdeducatiefonds, dat opkomt voor achterstandskinderen. De ondervraagde docenten laten zelf weten dat om de problemen te bestrijden, er werk gemaakt moet worden van kleinere klassen, meer ondersteunend personeel en vermindering van de tijd die zij nu kwijt zijn aan administratie. Daarvoor is vanuit de overheid meer geld nodig.

Meer over:

armoede, joop, onderwijs

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar