Joop

Stijgende armoede: Een op de zes scholen meldt zich aan voor voedselprogramma Rode Kruis

  •    •  
26-05-2023
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1418 keer bekeken
  •  
ANP-456708613

Ruim 1300 scholen hebben zich aangemeld voor het programma dat gratis schoolmaaltijden aanbiedt aan kwetsbare leerlingen in het basis- en middelbaar onderwijs. Dat meldt het Rode Kruis vrijdag. Een aantal van de scholen is inmiddels ook al begonnen met het uitdelen van maaltijden of verstrekken van boodschappenkaarten.

Scholen waar 30 procent of meer van de leerlingen uit een gezin komt met een laag inkomen kunnen gebruikmaken van de schoolmaaltijden. Ook leerlingen in het speciaal onderwijs komen in aanmerking. In totaal kunnen 300.000 leerlingen geholpen worden. Het project wordt georganiseerd door het Rode Kruis en het Jeugdeducatiefonds.

De scholen die deelnemen kunnen kiezen tussen 'maaltijd op school' en 'maaltijd thuis'. Bij de eerste optie krijgt de school 9 euro per leerling per week. Via de optie maaltijd thuis kunnen ouders van leerlingen die dat het meest nodig hebben boodschappenkaarten krijgen ter waarde van 11 euro per kind per week.

Nederland telt in totaal rond de achtduizend scholen in het basis-, voortgezet en speciaal onderwijs. Met de 1302 scholen die zich hebben aangemeld, betekent dit dus dat een op de zes scholen in Nederland nu hulp krijgt van het Rode Kruis om ervoor te zorgen dat leerlingen die met een lege maag naar school komen alsnog te eten krijgen. Het grootste deel van de deelnemende scholen komt uit Zuid-Holland (387) en Noord-Holland (238). De organisatie roept ook andere scholen op zich aan te melden. "We weten dat er nog heel veel kinderen zijn die met een lege maag naar school gaan en niet ontbijten. Er is nog steeds ruimte om meer scholen te helpen."

Minister Dennis Wiersma van Onderwijs (VVD) noemt de voedselhulp "wrang". Hij zegt het goed te vinden dat scholen die zien dat hun leerlingen dit nodig hebben zich aanmelden, maar betreurt dat het nodig is. Het ministerie van Onderwijs steunt het voedselprogramma met een bedrag van 100 miljoen euro. Sinds het aantreden van het eerste kabinet-Rutte neemt de armoede toe. Volgens het CPB leven in 2024 waarschijnlijk bijna een miljoen mensen onder de armoedegrens, waar dat er in 2022 nog 800.000 waren. Van die miljoen zijn er bijna een kwart kinderen. 

Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (43)

Rooje Miggy
Rooje Miggy27 mei 2023 - 13:37

Triest. In in triest. Echter ik ken 2 gevallen waarin een van de ouders alcoholist is en daardoor de kinderen minder kunnen eten. Andere ouders springen bij maar de ouders minachten elke hulp.

Mathijsco
Mathijsco27 mei 2023 - 10:31

Te ziek voor woorden. Een psychopaat aan het roer.

weereenmening
weereenmening27 mei 2023 - 7:39

Nederland is een heel gaaf land.

pahan
pahan27 mei 2023 - 4:38

Goede zaak. Wat de achtergronden en redenen ook zijn, kinderen zonder eten naar school is een onacceptabele situatie.

JasDon
JasDon26 mei 2023 - 17:04

Ik ben benieuwd naar de achtergronden van deze problematiek. Welk deel is armoede? Ook heeft een groot deel van de kinderen tegenwoordig een recente migratieachtergrond. Worden deze ouders wel goed begeleid? Zie ook https://www.nji.nl/cijfers/jeugd-met-een-migratieachtergrond#:~:text=Gegevens%20in%20een%20tabel&text=Op%201%20januari%202022%20heeft,bijna%2029%20procent%20een%20migratieachtergrond.

2 Reacties
Gerygrr
Gerygrr27 mei 2023 - 14:55

De achtergrond van deze problematiek? De veel te hoge vaste lasten tegen een veel te laag inkomen. Rutte heeft geen visie behalve problemen overboord gooien. Het principe blijft: hoe krijg ik mensen, die nu met een uitkering thuis zitten zo ver, dat ze een baan gaan accepteren? Migratieachtergrond of niet is niet interessant voor Rutte. Het begeleiden van mensen van a naar b is zijn buiten de realiteit staande werkelijkheid. Mensen moeten toch inmiddels eigenaar zijn van hun eigen probleem? Je moet ze financieel prikkelen. Maar…. Alleenstaande ouders lukt het sowieso niet om ergens tussen te komen, zoals de toeslagenaffaire heeft aangetoond. Er moeten structurele oplossingen komen. De roep om een basisinkomen neemt toe. Scholen er weer een taak bijgeven is wat er stelselmatig is gebeurd. Nu hoor ik graag protesten tegen deze nieuwe taakverzwaring en de gevolgen voor de kinderen op leergebied. O ja, met lege maag leer je sowieso minder goed. En verder? Eten ze onder schooltijd? Wordt de school eerder geopend? Wie maken schoon? Hoe zit het met etenstesten opruimen i.v.m ratten en dergelijke.

JoepJos
JoepJos28 mei 2023 - 10:08

@JasDon: naast een (langdurig) te laag inkomen zijn er ook omstandigheden zoals schulden, overbesteding, verslaving, niet kunnen budgetteren, verstandelijke beperking, niet taalvaardig, niet digitaal vaardig, overerfelijkheid van armoede etc. die armoede veroorzaken.

Markzelluf
Markzelluf26 mei 2023 - 16:27

Een eigenaardig probleem. Op zich heb ik niets tegen schoolontbijt of -lunch, integendeel. Tenminste, als die van Franse of Italiaanse kwaliteit zijn. Prima voor de gezondheid van leerlingen, prima voor het trainen van smaak en prima om bijvoorbeeld vegetarisch eten salonfähig te maken. Maar hier lijkt de insteek armoedebestrijding te zijn. Een sneue reden. Vooral als je kijkt naar het uitgavenpatroon van de armste 10%. 5% vaa was n hun inkomen gaat op aan tabaksproducten, terwijl er nog nauwelijks hoger opgeleiden zijn die roken. Ook de accijns op bier (477 miljoen euro) raakt hen veel harder dan wat wijndrinkers betalen (354 miljoen euro). Kortom, de betreffende groep heeft een ongezond voedingspatroon waar we als maatschappij flink aan verdienen. Dat gaat over de rug van hun gezondheid en die van hun kinderen. Om dat een beetje recht te breien, geven we gratis lunches, maar meer dan een druppel op de gloeiende plaat is dat niet. Kortom, verbied tabaksproducten en dring alcoholgebruik verder terug of maak bier juist wat goedkoper. En helpt de ouders van die kinderen om hogere inkomens te kunnen verdienen.

10 Reacties
pahan
pahan27 mei 2023 - 4:40

Wat een vreemde reactie. Al zijn de ouders schatrijk en stoken ze eurobriefjes in de open haard, dan nog hebben de kinderen recht op eten. En dat vegetarische geneuzel, geef ze gewoon fruit. Noem het ook gewoon zo. Net als vroeger.

LaBou
LaBou 27 mei 2023 - 5:32

Waarom wil mark het uitgavenpatroon van deze mensen controleren? Om op die manier te kunnen bepalen wie wel en wie niet hulp krijgt en zo ja, hoeveel? Beetje erg paternalistisch, niet waar.

Markzelluf
Markzelluf27 mei 2023 - 11:28

Pahan en LaBou, het artikel legt toch de relatie met armoede? Daar komt de noodzaak voor schoollunches vandaan, wordt gesteld. Dat heb ik niet bedacht.

LaBou
LaBou 27 mei 2023 - 16:39

Uit de reactie maak ik op dat mark graag controleert hoe die mensen leven. En als hij dat niet bedoelt moet hij het anders schrijven. Taal is een communicatiemiddel, geen raadspelletje zoals bijv. mark lijkt te denken.

Markzelluf
Markzelluf27 mei 2023 - 20:45

La, als je een probleem wil oplossen, moet je het eerst doorgronden en de oorzaken van een probleem in kaart brengen. Ik begrijp niet waarom je dat verbaast.

r v b
r v b28 mei 2023 - 10:19

Oorzaak is te lage lonen en uitkeringen. Daar ligt ook de oplossing.

LaBou
LaBou 28 mei 2023 - 16:26

Mijverbaast niet het waarom maar de door mark gepropageerde manier waarop. En dit hier is niet de eerste keer dat dat gebeurt. Een uitkering verstrekken en vervolgens tot op de punt en komma nauwkeurig controleren hoe dat geld besteed wordt is een bekend gegegen in onze liefdadigheidsmaatschappij. Geen cent teveel is het nationale grefo-motto.

Top jop
Top jop30 mei 2023 - 6:47

Labou, als iemand wel een pakje peuken per dag kan kopen voor 8 euro, maar geen geld heeft om zijn kind 3 boterhammen te geven, is er iets mis met de gemaakte keuze. Die keuze moet je dan aanpakken. En niet zeggen “dikke prima hoor die opvoeding. Wij geven wel de boterhammen”

LaBou
LaBou 30 mei 2023 - 14:29

Het blijft moeilijk een tekst te lezen voor deze reaguurder. Want ook hij wil exact bepalen hoe een ander zijn uitgaven regelt en tegelijkertijd laat hij zien niet eens iets te weten van die uitgaven. Dat is niet alleen iet zo mooi, dat is zelfs heel erg dom. Overigens is 2 boterhammen voor kinderen in de groei een vorm van kindermishandeling. En 3 boterhammen is niet zo heel veel beter.

Top jop
Top jop31 mei 2023 - 6:03

Labou, voor een pakje peuken kan je minimaal 2 hele broden kopen. Als iemand wel een pakje peuken koopt, maar zijn kinderen zonder lunch naar school laat gaan, is er iets mis met het pakje peuken kopen. Dan mag je daar best wat van zeggen. Dat is namelijk niet zo mooi.

Bernie2
Bernie226 mei 2023 - 14:14

"Nederland is een waanzinnig gaaf land." Wie zei dit ook alweer bij herhaling? Gaaf, maar niet als je onderaan de sociaal/maatschappelijke ladder zit. En die groep groeit onder Rutte erg snel. Rutte die ook hier dermate grote puinhopen maakt dat nota bene het Rode Kruis (dat normaliter haar goede werk doet in oorlogs- en rampgebieden) hier moet ingrijpen. Hoe diep kun je in je puissant welvarend land je eigen volk verder vertrappen? Om te janken.

1 Reactie
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa26 mei 2023 - 17:49

Als je ziet wat mensen aan huur kwijt zijn, per maand, aan een 'ondernemer' dan is het niet verbazingwekkend Gaaf land ! 1500 huur. 400 vaste lasten. Hoeveel hou je dan nog over? Kinderen moeten dan nog van alles

Peace ....
Peace ....26 mei 2023 - 13:34

Voedselschoolbank dus. (2023 toch ? west europa toch?)

TheunT
TheunT26 mei 2023 - 12:12

Ik had ook recht op de energietoeslag maar deze eigenlijk niet nodig...

2 Reacties
Vuurrood
Vuurrood26 mei 2023 - 13:41

Hoezo? Kun je energie eten dan?

Markzelluf
Markzelluf27 mei 2023 - 12:39

Vuurrood, heb je enig idee wat het woord ‘calorie ‘ betekent? Zie https://prosporthealthcenter.nl/wat-zijn-calorieen-precies/

Robbin_T
Robbin_T26 mei 2023 - 11:43

Ik ben helemaal voor goed geregelde schoollunches maar doe dat dan gewoon voor iedereen. Op deze manier is het weer een administratief gedrocht en moet er weer iemand gaan controleren of het uitgedeelde geld wel op de juiste plek komt. En hoe weet de school trouwens wat het inkomen van de ouders is?

8 Reacties
LaBou
LaBou 26 mei 2023 - 16:12

"Op deze manier is het weer een administratief gedrocht en moet er weer iemand gaan controleren of het uitgedeelde geld wel op de juiste plek komt. " Gewoon aan de kinderen vragen wat ze die morgen gegeten hebben. Maar dat zal wel te gemakkelijk zijn dus dan maar kiezen voor iedereen, ook die kinderen die het nog wel goed hebben.

Kwartje59
Kwartje5926 mei 2023 - 17:00

Is het niet zo dat op de betreffende school alle leerlingen meelunchen?

Hoofdschuddend
Hoofdschuddend26 mei 2023 - 18:35

Zou m’n kinderen verbieden om mee te ontbijten of te lunchen. Wil zelf enige controle houden op wat ze binnen krijgen. Vind het een slecht idee. Als je je kinderen niet te eten kan geven moet je niet aan kinderen beginnen.

Paul Spijkers
Paul Spijkers27 mei 2023 - 1:39

Hoofdschuddend. Lijkt me te stellig op voorhand. "Wil zelf enige controle houden op wat ze binnen krijgen." Daar zijn school-ouder committees en ontmoetingen en communicatie voor. "Als je je kinderen niet te eten kan geven moet je niet aan kinderen beginnen." Dat zullen een deel van ouders vroeger ook over scholing gedacht hebben. Er zijn een heel stel dingen die gezinnen en dorpen en maatschappijen samen doen of kunnen doen. zodat het iedereen beter uitkomt.

pahan
pahan27 mei 2023 - 4:42

Eens. We blijven koloniaal denken en in de ouderwetsch Nederlandsch Hervormde 'hulp' modus schieten, waardoor de hulp een bijsmaak krijgt en de organisatie uit elkaar valt voor deze begonnen is.

Hoofdschuddend
Hoofdschuddend27 mei 2023 - 10:55

@Paul Dus dan gaat een school-ouder committee bepalen wat en hoeveel mijn kind eet? Dacht het niet..

Paul Spijkers
Paul Spijkers27 mei 2023 - 13:10

Dat kunnen ouders zoals jezelf samen mee beslissen zodat ouders er blij mee zijn. Je vroeg toch om enige controle? Ouders doen vanalles samen voor kinder zorg, ook met scholen en opvang. Dat is de normaalste zaak van de wereld in elke maatschappij. Dat weet je als ouder toch wel? Vertrouw je ouders zoals jezelf niet, is er een uitzonderings positie waar men rekening mee zou moeten houden waar ze niet aan zouden kunnen voldoen, ben je een aparte control freak, of heb je geen kinderen? Enfin. Je moet het zelf weten, maar dat wil niet zeggen dat het een slecht idee is voor anderen.

Hoofdschuddend
Hoofdschuddend27 mei 2023 - 17:08

@ Paul Ik heb 4 kinderen. Wil gewoon dat ze ontbijten en lunchen. Heb geen zin in gezeik met "geen Nutella" of "geen hagelslag" want dat is niet verantwoord. Tevens wil ik gewoon weten wat ze eten, zat kinderen die een hap nemen en dan de rest laten staan.

Martin108
Martin10826 mei 2023 - 10:59

"Minister Dennis Wiersma van Onderwijs (VVD) noemt de voedselhulp "wrang". Hij zegt het goed te vinden dat scholen die zien dat hun leerlingen dit nodig hebben zich aanmelden, maar betreurt dat het nodig is." Heeft ie al thoughts and prayers aangeboden, of gaat het kabinet daadwerkelijk wat doen aan de armoede?

2 Reacties
GeenProbleem
GeenProbleem26 mei 2023 - 13:56

Het kabinet koopt liever boeren uit, veel belangrijker; vinden ze.

oproerkraaier
oproerkraaier27 mei 2023 - 14:13

geenprobleem, dat is in ons aller belang. Dus snap ik wel dat jij het er niet mee eens bent.

Dr. McLovin
Dr. McLovin26 mei 2023 - 10:48

mhh kan nu alvast een expert uitzoeken of dit volgens onze strenge vrienden van de belastingdienst mag? Voor je het weet is er weer een groot aantal families in de bijstand door korten en beboeten die de ellende in worden gedreven omdat ze via school ondersteund worden......

Radio-Head
Radio-Head26 mei 2023 - 10:45

Het Ministerie van Welvaart/Overvloed (Orwell 1984) houd toezicht op de rantsoenering van voedsel, voorraden en goederen. Het rommelen met statistieken wordt door Winston doorzien: "Maar eigenlijk, dacht hij terwijl hij de cijfers van het Ministerie van Welvaart bijstelde, was het niet eens vervalsing. Het was slechts de vervanging van het ene stuk onzin door het andere. Het meeste materiaal waar je mee te maken had, had geen verband met iets in de echte wereld, zelfs niet het soort verband dat in een directe leugen zit. Statistieken waren in hun originele versie net zo goed een fantasie als in hun gerectificeerde versie. Een groot deel van de tijd werd van je verwacht dat je ze uit je hoofd verzon." https://nl.wikipedia.org/wiki/De_stikstoffuik 😁

1 Reactie
Armoedegrens
Armoedegrens26 mei 2023 - 19:34

De vvd heeft tegenwoordig leerstoelen "brede welvaart" opgericht. Wat eerder "zeer centraal opgehoopte welvaart" zou moeten zijn. Of " brede verarming".

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine26 mei 2023 - 10:30

Misschien gewoon de kinderbijslag met 10 euro per week verhogen, en van ouders verwachten dat ze het uitgeven aan eten voor hun kinderen.

1 Reactie
JasDon
JasDon26 mei 2023 - 16:51

Verwachten mag je, maar de realiteit is dat je vooral moet hopen.

Wir sind Pabst
Wir sind Pabst26 mei 2023 - 10:02

Ja, als ons kabinet de verkeerde keuzes maakt en tientallen miljarden aan linkse en rechtse hobby’s uitgeeft dan krijg je dit. Twintig jaar geleden bestond de term “werkende armen” nog niet, nu is het dagelijkse realiteit. En behalve het Rode Kruis heb je ook nog de voedselbanken die het steeds drukker krijgen. En Rutte lacht alles gewoon weg. Mijn vertrouwen in de politiek is inmiddels tot nul graden Kelvin gedaald…

Sam V
Sam V26 mei 2023 - 10:01

Wrang is het goede woord inderdaad. Wrang dat ouders geen brood en beleg regelen voor hun kinderen. Dat komt door armoede, maar ook door keuzes. De armoedegrens in Nederland bevat nog heel veel uitgaven die je kan schrappen voordat je bij eten voor je kinderen uitkomt. Maar prima initiatief verder. Kinderen moeten immers niet de dupe worden als we het samen kunnen verhelpen.

4 Reacties
Pogingtotratio
Pogingtotratio26 mei 2023 - 15:40

Ben het helemaal met u eens dat het wrang is dat ouders verkeerde keuzes maken, want daar komt het vaak op neer. Dat je je kind zonder dat het gegeten heeft naar school stuurt! En ben het met u eens dat de kinderen daarvan niet de dupe mogen worden. Wel vind ik dat er met zulke ouders een pittig gesprek moet worden gevoerd! En dat er sturing moet worden gegeven. Laat je dit na dan zeg je in feite "Jullie zijn niet meer te redden, we laten jullie maar aanmodderen, wij zorgen wel voor jullie kinderen, eigenlijk zijn jullie zelf nog onverantwoordelijke kinderen". Dit moet je uiteraard niet willen, je geeft dan mensen op. Dit mag m.i. nooit, behoudens enkele uitzonderingen, uitgangspunt en/of gevolg van welk beleid dan ook zijn.

Karingin
Karingin26 mei 2023 - 17:33

Oh ja en welke uitgaven zijn dat dan? En als je het zo goed weet kun je vast ook wel een rekensommetje maken

Paul Spijkers
Paul Spijkers27 mei 2023 - 1:44

Keuzes worden gestuurd en gelimiteerd door die armoede, en dat zou een sociale regering makkelijk voorbehoedend kunnen tegengaan. Helaas zijn het liberalen. Het gaat niet alleen om uitgaven, ook over een taak verdeling samen in gemeenschap. Als je overdag moet werken bijvoorbeeld.

LaBou
LaBou 27 mei 2023 - 5:41

Knap hoe hier reaguurders precies weten hoe andere mensen leven en waar ze hun geld aan uit (moeten) geven. En erg menslievend dat ze daarin willen "helpen". Zoals Karingin zegt: ze kunnen dat allemaal vast wel hard maken maar eerlijk gezegd zie ik dat niet gebeuren.