BNNVARA
Een eerlijk gelijkwaardig Nederland. Wij zijn voor. Jij ook?

Is er wel genoeg stroom voor elektrische auto's én toekomstige woningen?

  •  
21-07-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
529 keer bekeken
  •  
pexels-gustavo-fring-4254164

Waterstoffabrieken, elektrische auto's en groene stroom zijn nodig om klimaatdoelen te halen, maar zorgen er ook voor dat er meer elektriciteit nodig is. Oftewel: een verdubbeling van het stroomnetwerk. Is dat wel haalbaar? 

Volgens Hans-Peter Oskam, directeur energietransitie bij Netbeheer Nederland, is het op dit moment niet haalbaar, zegt hij in De Nieuws BV.

Waarom is het niet haalbaar? 
Om de klimaatdoelen te halen moet er in 2030 60% minder CO2 uitgestoten worden. Oskam: 'Wij hebben berekend dat als je dat wil halen, dat dan het totale stroomnet in Nederland verdubbeld moet worden. Dat betekent dat er 40 miljard geïnvesteerd moet worden in het stroomnet, alleen al om alle nieuwe fabrieken en auto's aan te sluiten.' Met het huidige pakket aan maatregelen gaan we het niet halen, volgens hem: 'We moeten ook nog honderdduizend woningen bouwen die aangesloten moeten worden op het stroomnet. Dat wordt heel spannend en op dit moment liggen we niet op koers.'

'Het is acht jaar praten en vergunningen regelen en twee jaar bouwen.'
Hans-Peter Oskam

Waarom is het stroomnet zo krap? 
Dat komt niet omdat we het niet hebben zien aankomen, vertelt Oskam: 'In 2017 hebben we een klimaatakkoord gesloten. Toen hebben we direct gezegd: we moeten het net verdubbelen en 40 miljard investeren.' Oskam legt uit dat het veel tijd kost voordat een stroomnet verzwaard kan worden en dat het hele proces wel tien jaar kan duren. 'Het is acht jaar praten en vergunningen regelen en twee jaar bouwen.'

Ook kampt Netbeheer Nederland met een personeelstekort: 'Voor 2030 zoeken wij nog dertien- tot achttienduizend nieuwe collega's. Nog steeds is techniek ook niet heel populair om te kiezen op school.' 

Hoe kan het wel? 
Het versnellen van het proces van vergunningen aanvragen zal kunnen helpen, licht hij toe: 'Eurocommissaris Frans Timmermans heeft een plan gelanceerd waarbij het aanvragen van vergunningen voor het stroomnet acht keer sneller moet gaan.' Hiermee zou een vergunning binnen een jaar in plaats van acht jaar afgegeven moeten worden. 'Alleen als het sneller gaat, kunnen we het sneller doen.' 

Ook het beter benutten kan een oplossing zijn: 'Het zit niet het hele jaar vol; we hebben te maken met een aantal pieken. Het piekgebruik betekent dat iedereen tegelijk stroom nodig heeft of zon wil invoeren. Dat moeten we beter spreiden met elkaar. Dus we zullen in de toekomst ook aan consumenten vragen om de zonnestroom zelf te gebruiken, je auto ermee op te laden, of om het op te slaan in een thuisbatterij. Piek of vlak het even af. Dan past het wel met elkaar.' 

Hebben we wel genoeg grondstoffen voor alle batterijen die we nodig hebben?
Volgens Oskam is dat een uitdaging, ook structureel gezien: 'We hebben in Europa bijna geen grondstoffen: geen staal, geen koper. Dat importeren we allemaal. We pleiten ervoor dat het kabinet met de Europese Commissie aan de slag gaat met wat wij strategische autonomie op de grondstoffen van energietransitie noemen. Dat is echt heel belangrijk.' 

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (4)

Mokker
Mokker5 aug. 2022 - 7:27

Zolang het aantal mensen en het energiegebruik per peersoon maar blijven toenemen, gaan de gestelde doelen niet gehaald worden. Verminderen energiegebruik en het remmen van de bevolkingsgroei durft echter geen politicus zijn handen aan te branden.

TurkseTurk
TurkseTurk26 jul. 2022 - 16:25

In Turkije is er een nieuwe werkende Lithium batterij ontwikkeld waarbij Borium (86% wereld voorraad is in Turkse handen) gebruikt wordt. Ze hebben een fabriek geopend die de batterijen maken, grootste batterijfabriek van Europa. Diezelfde baterijen gaan ze ook gebruiken in de Turkse EV (Togg).die begin 2023 verkocht zal worden voor prijzen niet duurder als een benzine auto. Wat deze batterijen bijzonder maakt is dat zij 3x zoveel capaciteit hebben en binnen 20 minuten voor 80% geladen kunnen worden. Baterijen zijn de duurste onderdeel bij elke EV. Turkse EV hebben daarom batterijen die minstens 3x zo goedkoop zijn. Punt is dat Turkije bijdrage kan leveren in Europa met hun batterij technologie en EV technologie.

JohnLast
JohnLast22 jul. 2022 - 10:49

Op een site gelezen dat er een nieuwe type batterij in ontwikkeling is. 10x sneller laden, 8x goedkoper en 10x grotere opslagcapaciteit. Het zal nu wel even behelpen blijven, maar de ontwikkelingen gaan snel. Misschien dat de redactie het meer over kan inwinnen/zeggen

1 Reactie
voorburg2
voorburg223 jul. 2022 - 4:39

Batterijen kunnen al lang in 8-10 min opgeladen worden. Probleem is de hitte die gegenereerd wordt: batterijen zijn ongeveer 80-90% efficient. De goedkoopste batterijen zijn nu al te maken voor minder dan 100 euro/kWh. Dat is inderdaad 10x goedkoper dan wat je koopt in de winkel als zonneaccu, maar de electronics daarin is ook niet goedkoop. De capaciteit per volume is niet belangrijk voor een huis. De betrouwbaarheid en levensduur, daar gaat het om.