Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Twee jaar na containerramp MSC Zoe: ‘800.000 kilo afval in zee’

04-01-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
235 keer bekeken
  •  
MSC oOe tentoonstelling
Sinds de ramp met containerschip MSC Zoe twee jaar geleden, ligt nog altijd een kwart van het afval op de zeebodem. Stichting De Noordzee wil daarom dat de overige 800.000 kilo afval zo snel mogelijk wordt opgeruimd. “Plastic afval vergaat niet, dus dit probleem verdwijnt niet vanzelf”, zegt Ewout van Galen van Stichting De Noordzee.

Op nieuwjaarsdag 2019 voltrekt zich een ramp boven de Waddeneilanden als vrachtschip MSC Zoe tijdens een storm 342 containers verliest. De ravage blijkt enorm en de populaire vakantiestranden raken bezaaid met televisies, autostoelen en my little pony's. Zembla maakte een tweeluik over de gebeurtenissen rondom de containerramp.

Bekijk hier deel 1 en hier deel 2 van de uitzending 'Ramp op het wad'

In november 2019 besluit de overheid te stoppen met opruimen. “Als er veel afval aanspoelt schrikken we er allemaal van”, zegt Van Galen. “Maar ook het onzichtbare afval in zee is schadelijk en moet zo snel mogelijk opgeruimd worden.” Inmiddels is, volgens stichting de Noordzee, 2,4 miljoen kilo afval uit zee gehaald.

‘Betere bescherming van Waddengebied’
De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) concludeerde na onderzoek naar de MSC Zoe-ramp dat het Waddengebied beter beschermd moet worden tegen containerverlies op de vaarroutes “die de eilanden noordelijk passeren.” Bij een noordwesterstorm kunnen containerschepen beter niet de zuidelijke route vlak langs de Waddeneilanden varen. De route zou te riskant zijn voor grote schepen. 
 
Lees ook: “Opnieuw verliest schip containers boven de Waddeneilanden”

'Ramp met schip MSC Zoe kan morgen weer gebeuren'
Afgelopen oktober waarschuwden verschillende experts dat een scheepsramp zoals met het containerschip MSC Zoe weer zou kunnen gebeuren. Volgens oud-minister Jeroen Dijsselbloem, voorzitter van de OVV, moet de informatievoorziening voor schepen beter en moet het mogelijk zijn vaarroutes te sluiten. Op korte termijn moet de Kustwacht ook schepen op de noordelijke vaarroute gaan waarschuwen, en dan niet alleen de grote vrachtschepen. Nu krijgen alleen containerschepen op de zuidelijke route een waarschuwing tijdens noodweer. "We zijn er nog niet", aldus Dijsselbloem.

Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) verwacht in het eerste kwartaal van dit jaar met een update te komen van rampenplannen (incidentbestrijdingsplannen) voor de Noordzee en Waddenzee, ook als het gaat om containerrampen.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.