Sfeerfoto van Zembla

Zembla

Donderdag om 20.25 uur op NPO2npo2

Het onderzoeksjournalistieke televisieprogramma van BNNVARA
Zembla

Trouw-bericht over seksueel misbruik Jelle Brandt Corstius kon door de beugel

30 apr 2018
  •  
leestijd 2 minuten
JB Corstius ANP
Dagblad Trouw is niet in de fout gegaan met het verhaal waarin presentator Jelle Brandt Corstius zegt dat hij seksueel is misbruikt. De krant hoefde degene die dat zou hebben gedaan, een oud-collega, niet te benaderen voor een reactie. Zijn naam werd niet genoemd en uit het verhaal kon ook niet worden afgeleid dat het om hem ging. De inleiding die de krant bij het stuk schreef noemt de raad wel 'onzorgvuldig'. 
Trouw publiceerde het verhaal eind oktober. De man die Brandt Corstius zou hebben misbruikt, producent Gijs van Dam, stapte daarop naar de Raad voor de Journalistiek. Die oordeelt nu echter dat Trouw zorgvuldig genoeg was.
Lees de hele uitspraak van de Raad voor de Journalistiek terug
'Trouw had iets voorzichtiger moeten zijn'
Wel vindt de Raad dat de krant voorzichtiger had moeten zijn in het begin van het verhaal. Daarin staat dat de zin: "Ook journalist Jelle Brandt Corstius is slachtoffer." Daarmee presenteert de krant zijn bewering als een vaststaand feit. " Trouw heeft met de publicatie van de zinsnede 'o ok journalist Jelle Brandt Corstius is slachtoffer',  journalistiek onzorgvuldig gehandeld", oordeelt de raad.
Brandt Corstius deed zijn verhaal toen er veel loskwam in het kader van #MeToo, over ongepast seksueel gedrag. De discussie ontstond in Amerika nadat onder meer de Amerikaanse filmproducent Harvey Weinstein door meerdere vrouwen werd beschuldigd van seksuele intimidatie. ZEMBLA zendt woensdag de documentaire 'Werken met Weinstein' uit over de affaire.
Bron: ANP

Meer over:

,

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de ZEMBLA-nieuwsbrief en ontvang wekelijks als eerste onze beste nieuwsverhalen, achtergrondartikelen en exclusieve video's.