Wil jij je ook inzetten voor een open, gelijkwaardige en rechtvaardige samenleving? Kom bij ons werken!

Kennismaken met... Marieke van Heijst, corporate communicatieadviseur

29-03-2023
leestijd 3 minuten
1013 keer bekeken
bnnvara_medewerkers-562_edit

“Als communicatieadviseurs zijn we de verbinders binnen BNNVARA. We zorgen dat iedereen aangehaakt is en schakelen dagelijks met presentatoren, producers, redacties, afdelingshoofden, techniek, design en directie. Je bent echt de spin in het BNNVARA-web.”

Maak kennis met: Marieke van Heijst, Corporate Communicatieadviseur 

Hoe ben je bij BNNVARA terecht gekomen?
Al jaren word ik wakker met Jan-Willem Start Op! en ga ik naar bed na programma’s als Floortje naar het einde van de wereld, Boerderij van Dorst en 2 voor 12. Toen ik de vacature voor communicatieadviseur zag, wist ik: dit is het! Werken voor een omroep waarvan ik de content met plezier verslind? Dat voelt niet als werk, maar als je hobby uitoefenen. Ik solliciteerde, werd aangenomen en kan inmiddels volmondig zeggen: mijn werk is mijn hobby. Extra leuk: ik verzorg nu de communicatie voor zowel Jan-Willem als Floortje.

Waarom werk je bij BNNVARA?
Ik wil bijdragen aan de samenleving. Als er één omroep is die dat doet, is het BNNVARA. We maken maatschappelijk relevante programma’s, doorbreken taboes en lichten tegels. Zo was ik bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de communicatie van Floortje Dessings programma Floortje gaat mee, waarin zij samen met fotograaf Jasper Doest de complexe relatie tussen mens en dier onderzoekt. Dat roept afschuw op over dierenleed, maar ook zelfreflectie: waarom eten we zoveel vlees, en waarom vinden we het leven van een koe minder waard dan dat van een hond? Ik ben zelf ook minder vlees gaan eten. Aan zo’n debat bijdragen door het programma onder de aandacht te brengen, geeft me veel voldoening.

Wat vind je het leukst aan werken bij BNNVARA?
De informele sfeer, de ruimte om je te ontwikkelen en mijn gezellige, hechte team. We werken met een club adviseurs en twee stagiairs, en schakelen nauw met collega’s van marketing en de socialredactie. Bovendien zijn wij als communicatieadviseurs de verbindende schakel: we houden iedereen geïnformeerd en in contact.

Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jou uit?
Ik ben verantwoordelijk voor de interne communicatie bij BNNVARA en de externe communicatie voor Kinderen voor Kinderen en de programma’s van Floortje en onze radioprogramma’s/-dj’s op NPO Radio 2, NPO Radio 5 en NPO Klassiek.

Mijn voornaamste werkzaamheden bestaan uit het organiseren van interne bijeenkomsten zoals strategische sessies met onze directie en previews (waarin we met collega’s vooruitkijken naar de content die we in de komende periode gaan zien of horen). Daarnaast adviseer ik dagelijks collega’s over interne communicatiestrategieën en focus ik me op het verder ontwikkelen en onder de aandacht brengen van ons sociale intranet ‘Honk’. Ook houd ik me bezig met medewerkersfotografie, het zomerfeest en de eindejaarsborrel. En als laatste is arbeidsmarktcommunicatie onderdeel van mijn werkzaamheden: ik beheer de LinkedIn-pagina van BNNVARA en werk nauw samen met onze recruiter om onze employer branding strategie te optimaliseren.

Welke kwaliteiten maken jou perfect als communicatieadviseur?
Ik haal energie uit organiseren en efficiënt werken: overzicht houden, veel ballen in de lucht, en op het juiste moment de juiste mensen betrekken. Ik heb oog voor detail, schrijf graag en heb veel affiniteit met technologie. waardoor ik intern ben uitgegroeid tot vraagbaak voor Teams en SharePoint.

Waar ben je het meest trots op?
Recent ben ik het meest trots op de communicatie die ik heb verzorgd voor Floortjes programma ‘Floortje gaat mee’, zoals hierboven al beschreven. Ik heb ervoor gezorgd dat er in bijna alle gidsen en landelijke dagbladen interviews met Floortje en de fotograaf stonden, we hebben een pers- en ledenpreview georganiseerd, ze waren bij meerdere radioprogramma’s te horen en ze zaten aan tafel bij Khalid & Sophie, Tijd voor Max en Humberto. Op deze manier mijn steentje bijdragen aan het succes van een programma, is echt iets waar ik trots op ben.

Daarnaast hebben we anderhalf jaar geleden een nieuw sociaal intranet geïmplementeerd. We hebben er hard aan gewerkt om dit goed in te richten en alle informatie uit de organisatie op één centraal platform te verzamelen. We zien in de gebruikersdata terug dat er nu volop gebruik van wordt gemaakt en we ontvangen er ook veel enthousiaste reacties op.

Delen:
Al 100 jaar voor