Wil jij je ook inzetten voor een open, gelijkwaardige en rechtvaardige samenleving? Kom bij ons werken!

Kennismaken met... Marieke van Heijst, corporate communicatieadviseur

  •  
29-03-2023
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
790 keer bekeken
  •  
bnnvara_medewerkers-562_edit

“Ik vind het ontzettend leuk dat we als communicatieadviseurs echt de verbinders binnen BNNVARA zijn. We zorgen ervoor dat iedereen overal van op de hoogte is en staan voortdurend met allerlei afdelingen en personen in contact: presentatoren, producers, redactieteams, afdelingshoofden, mensen van techniek, design, directie etc. Je bent als communicatieprofessional echt de spin in het BNNVARA-web.”

Maak kennis met: Marieke van Heijst, Corporate Communicatieadviseur 

Hoe ben je bij BNNVARA terecht gekomen?
Ik word al jaren ’s ochtends wakker met ‘Jan-Willem Start Op!’ op mijn radiowekker en ga naar bed na het kijken van programma’s als ‘Floortje naar het einde van de wereld’, ‘Boerderij van Dorst’ en ‘2 voor 12’. Toen ik de vacature voor communicatieadviseur bij BNNVARA voorbij zag komen, was ik meteen enthousiast. Werken voor een omroep waarvan ik de content consumeer als zoete koek, dat is toch bijna geen werk te noemen? Dat is toch gewoon van je hobby je werk maken? Zodoende solliciteerde ik vol enthousiasme en werd aangenomen. En ik kan bovenstaande vragen volmondig beantwoorden met ‘ja’: mijn werk is inderdaad mijn hobby. Nu verzorg ik de communicatie van Jan-Willem én Floortje, hoe leuk is dat?

Waarom werk je bij BNNVARA?
Ik vind het belangrijk om ergens te werken waar ik een bijdrage kan leveren aan de maatschappij. Als er één omroep is die dat doet, dan is het BNNVARA wel. We maken maatschappelijk belangrijke programma’s, zowel op radio, online als tv, doorbreken taboes en lichten tegels. Zo heb ik net bijvoorbeeld de communicatie verzorgd van het nieuwe programma van Floortje Dessing: Floortje gaat mee. Een programma waarin zij samen met fotograaf Jasper Doest de complexe verhouding tussen mens en dier onderzoekt. Het is interessant om te zien wat dit teweeg brengt bij kijkers: in eerste instantie afschuw voor al het dierenleed dat getoond wordt, maar ook zelfreflectie. Waarom eet ik eigenlijk zoveel vlees? En waarom maken we onderscheid tussen de waarde van het leven van en koe en dat van een hond? Zelf ben ik ook minder vlees gaan eten na het kijken van dit programma. Een bijdrage kunnen leveren aan dit debat, door mijn werk te doen en dit programma bij zoveel mogelijk mensen onder de aandacht brengen, geeft mij veel voldoening.

Wat vind je het leukst aan werken bij BNNVARA?
De informele werksfeer, de hoeveelheid ruimte die je krijgt om je te ontwikkelen én natuurlijk mijn gezellige team. We hebben een heel hecht team van adviseurs en werken altijd met twee stagiairs. Ook werken we nauw samen met andere collega’s van onze afdeling, waaronder de marketeers en de social redactie.

Daarnaast vind ik het ontzettend leuk dat we als communicatieadviseurs echt de verbinders binnen BNNVARA zijn, want we zorgen ervoor dat iedereen overal van op de hoogte is en staan voortdurend met allerlei afdelingen en personen in contact: presentatoren, producers, redactieteams, afdelingshoofden, mensen van techniek, design, directie etc. Je bent als communicatieprofessional echt de spin in het BNNVARA-web.

Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jou uit?
Sinds begin dit jaar zien mijn werkdagen er anders uit dan de voorgaande drie jaren: ik ben namelijk geswitcht van externe naar (voornamelijk) interne communicatie. Voorheen verzorgde ik voor zo’n vijf à zes titels tegelijk de externe communicatie, en nu ben ik verantwoordelijk voor de interne communicatie bij BNNVARA en de externe communicatie voor de programma’s van Floortje en onze radioprogramma’s/-dj’s op NPO Radio 2, NPO Radio 5 en NPO Klassiek.

Mijn voornaamste werkzaamheden bestaan uit het organiseren van interne bijeenkomsten zoals strategische sessies met onze directie en previews (waarin we met collega’s vooruitkijken naar de content die we in de komende periode gaan zien of horen). Daarnaast adviseer ik dagelijks collega’s over interne communicatiestrategieën en focus ik me op het verder ontwikkelen en onder de aandacht brengen van ons sociale intranet ‘Honk’. Ook houd ik me bezig met medewerkersfotografie, het zomerfeest en de eindejaarsborrel. En als laatste is arbeidsmarktcommunicatie onderdeel van mijn werkzaamheden: ik beheer de LinkedIn-pagina van BNNVARA en werk nauw samen met onze recruiter om onze employer branding strategie te optimaliseren.

Welke kwaliteiten maken jou perfect als communicatieadviseur?
Ik vind organiseren en efficiënt werken het leukste dat er is. Honderd ballen hooghouden, overzicht houden, de juiste mensen op het juiste moment ergens bij betrekken: daar krijg ik energie van. Daarnaast heb ik een scherp oog voor detail, houd ik van teksten schrijven en heb ik veel affiniteit met technologie, waardoor ik intern o.a. ben gebombardeerd tot Teams- en Sharepoint-vraagbaak.

Waar ben je het meest trots op?
Recent ben ik het meest trots op de communicatie die ik heb verzorgd voor Floortjes nieuwe programma ‘Floortje gaat mee’, zoals hierboven al beschreven. Ik heb ervoor gezorgd dat er in bijna alle gidsen en landelijke dagbladen interviews met Floortje en de fotograaf stonden, we hebben een pers- en ledenpreview georganiseerd, ze waren bij meerdere radioprogramma’s te horen en ze zaten aan tafel bij Khalid & Sophie, Tijd voor Max en Humberto. Op deze manier mijn steentje bijdragen aan het succes van een programma, is echt iets waar ik trots op ben.

Daarnaast hebben we anderhalf jaar geleden een nieuw sociaal intranet geïmplementeerd. We hebben er hard aan gewerkt om dit goed in te richten en alle informatie uit de organisatie op één centraal platform te verzamelen. We zien in de gebruikersdata terug dat er nu volop gebruik van wordt gemaakt en we ontvangen er ook veel enthousiaste reacties op.

Delen: