Het MSC-keurmerk voor duurzame visserij is op 4 februari uitgereikt aan bijna vijftig zelfstandige viswinkels in Nederland die zijn aangesloten bij de Vereniging van Visspeciaalzaken Visgilde. Hiermee vormt het Visgilde de eerste, grote groep visspeciaalzaken die in een keer toetreedt tot MSC.
MSC staat voor Marine Stewardship Council en is vergelijkbaar met het FSC-keurmerk voor hout uit goedbeheerde bossen. Wie een vis of visproduct koopt met het MSC-keurmerk weet dat deze vis verantwoord is gevangen en dat de natuur gespaard is gebleven. Het keurmerk is herkenbaar aan het blauwe logo.
Visgilde-winkel Ijburg in Amsterdam kreeg gisteren als eerste het certificaat. De zaak heeft de volgende MSC-vissen in zijn assortiment: wilde zalm uit Alaska, Alaska pollak, hoki, heek en pacifische heilbot. Het MSC-keurmerk staat voor openheid en transparantie. Omdat de ondernemer nauwgezet moet administreren hoeveel MSC-vis hij inkoopt, verwerkt, en verkoopt, de klant ervan uit gaan dat de vis ook daadwerkelijk afkomstig is van vissers die op een duurzame manier vissen; er is geen sprake van overbevissing, schade aan de bodem of te veel bijvangst.
De VISgildewinkels verkopen naast MSC-vis ook vissen die minder of zelfs nog niet duurzaam worden gevangen. Een van de redenen hiervoor is dat er op dit moment nog maar weinig MSC-producten op de Nederlandse markt beschikbaar zijn. Maar de verwachting is dat dit aantal snel groeit. In de winkels blijft de MSC-vis gescheiden van de andere vis.
Het Wereld Natuur Fonds maakt zich er hard voor dat er meer MSC-aanbod komt in Nederland. Mede daarom voert het WNF momenteel de campagne Kiesvoor een Levende Zee. MSC-vis staat in de groene kolom van de VISwijzer, die het WNF samen met Stichting de Noordzee heeft ontwikkeld.