Wetenschappers moeten sneller reageren op bedreigingen natuur
• 03-12-2012
• leestijd 2 minuten
Als wetenschappers intensiever onderzoek zouden doen naar acute milieuproblemen zouden natuurbeschermingsorganisaties veel efficienter aan oplossingen kunnen werken. Deze oproep doen het Wereld Natuur Fonds en vier internationale hoogleraren bij het 25 jarig bestaan van de Prins Bernhard Leerstoel voor Internationale Natuurbescherming aan de Universiteit Utrecht.
Sneller oplossingen vinden
"Wetenschappers mogen niet langer aan de zijlijn toekijken hoe bossen alarmerend snel verdwijnen. Onderzoek moet zich vaker richten op acute problemen die om een snelle maar goed onderbouwde oplossing vragen", aldus prof. Bill Laurance, de huidige leerstoelhouder van de Prins Bernhard Leerstoel. "Daarnaast hebben we meer proactieve oplossingen nodig voor lange-termijn problemen, om te voorkomen dat we alleen maar bezig zijn met reageren op huidige bedreigingen van de natuur.
Schadelijke effecten
"Het wetenschappelijk onderzoek naar natuurbescherming heeft zich de afgelopen 25 jaar sterk ontwikkeld", constateert WNF-directeur Johan van de Gronden. "Daardoor werken natuurbeschermingsorganisaties steeds meer 'evidence based'. Maar sommige ontwikkelingen zoals de achteruitgang van onze koraalriffen, wetlands, rivieren en bossen, gaan in zo'n hoog tempo dat we daar sneller de oorzaken van moeten achterhalen. Dan kunnen we niet jaren wachten op wetenschappelijk onderzoek."
Snelle analyses
"Om verstrekkende beslissingen te kunnen beïnvloeden, hebben organisaties als het WNF behoefte aan snelle wetenschappelijke analyses die de gevolgen van beleidsvoornemens in kaart brengen. De leerstoelhouders van de Prins Bernhard Leerstoel zijn voorbeelden van wetenschappers die er in geslaagd zijn impact te hebben op beleid."
Leerstoel voor natuurbeschermers
De Prins Bernhard Leerstoel werd in 1986 ingesteld om Prins Bernhard bij zijn 75ste verjaardag te eren voor zijn bijdrage aan de internationale natuurbescherming. Doel van de leerstoel is de wetenschappelijke basis voor natuurbescherming te versterken, de wisselwerking tussen wetenschap en praktijk te stimuleren en studenten op te leiden in internationale natuurbescherming.
Bron: Wereld Natuur Fonds