Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Vlinders overwinteren in je struiken

  •    •  
13-10-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
18459 keer bekeken
  •  
citroenvlinder_man_-_zonnend_2_-_Kars_Veling.jpg

Citroenvlinder in de herfst

© Kars Veling

In de herfst willen we nog wel eens de heggenschaar tevoorschijn toveren om de tuin flink bij te werken. “Let daarmee op”, waarschuwt Kars Veling van de Vlinderstichting. “Het kan zomaar dat er een citroenvlinder of een gehakkelde aurelia in de struiken zit.”

Hoe overwintert een vlinder?

Advertentie
Dit is reclame van STER

Nederlandse winters zijn te koud voor vlinders om actief te zijn. Het zijn insecten, een koudbloedige klasse, waardoor bewegen zonder warmte van de zon enorm veel energie kost. De manier waarop vlinders overwinteren verschilt per soort. Je hebt trekvlinders, zoals de atalanta, die in het najaar naar Zuid-Europa vliegen. Andere vlinders overwinteren in een vroeger stadium. Een koolwitje als pop, een koevinkje als rups en een sleedoornpage als eitje, om maar wat voorbeelden te noemen. Die kom je in de winter dus niet als vlinder tegen.

Atalanta

© Atalanta, Fotograaf: CeesJM

Vier 'taaie' vlinders

De citroenvlinder, de gehakkelde aurelia, de dagpauwoog en de kleine vos overwinteren hier wel als vlinder. “Dat zijn opportunisten”, vertelt Veling. “De dagpauwoog en de kleine vos kruipen binnenruimtes in, zoals holle bomen, schuurtjes of zelfs zolders. De citroenvlinder en de gehakkelde aurelia zijn nog taaier en overwinteren zelfs diep verscholen in groenblijvend struikgewas.”

Als je goed oplet kun je de soorten nu zelfs in het struikgewas of in de schuur zien zitten. Wanneer de lente aanbreekt is de kans groot dat je deze soorten als eerst rond ziet fladderen. “Met name de citroenvlinder, daarvan zijn de mannetjes in het vroege voorjaar enorm actief”, aldus Veling.

gehakkelde_aurelia_01.jpg

Gehakkelde aurelia

© Fotograaf Jacquelines

Struikgewas vol diertjes

Ook soorten die niet als vlinder overwinteren maken gebruik van struiken. Zoals de naam van de sleedoornpage al aangeeft heeft deze vlinder de sleedoorn als waardplant. Het vrouwtje zet eitjes af in de oksels van sleedoorntakken, waar de eitjes overwinteren. In april kruipt er dan een nieuwe generatie rupsen tevoorschijn.

Eitje sleedoornpage

© Fotograaf : Remco Vos

Je hele tuin laten overwoekeren door struiken en heggen vindt Veling ook niet nodig. Hij raadt aan om bijvoorbeeld elke herfst een derde van je struiken te snoeien, en elk jaar door te wisselen. “Zo is de boel gekortwiekt, maar blijft toch elk jaar twee derde van het struikgewas over. Daar hebben vlinders, maar ook pissebedden, egels en talloze andere beestjes, profijt van."

Bron: Vlinderstichting

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (16)

punt2
punt2
28 apr. 2018 - 5:47
Draag dan meer vrouwen voor.
MartinvanderLinde
MartinvanderLinde
27 apr. 2018 - 19:42
Dit is het soort nieuws dat geen nieuws is. Het valt in de categorie als het regent vallen er druppels. Cijfers zeggen net wat je wilt dat ze zeggen. Je kunt net zo goed concluderen dat vrouwen zich niet onderscheiden voor iets dat een lintje waard is.
DeRedeMist
DeRedeMist
27 apr. 2018 - 11:17
Mannen worden gewoon vaker voorgedragen. En dat komt omdat mensen die de voor te dragen persoon kennen weten of aanvoelen of de voorgedragen persoon wel of niet warm loopt voor een lintje. En grosso modo zijn mannen zo raar om er wel en vrouwen zo normaal om er niet warm voor te lopen.
SpijkerMaarten
SpijkerMaarten
27 apr. 2018 - 5:21
"Soms blijkt dat vrouwen iets vaker vrijwilliger zijn dan mannen, terwijl andere studies geen sekseverschil laten zien (Wilson, 2000)." https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2017/49/vrijwilligerswerk-wie-doet-het-
9 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 apr. 2018 - 10:38
Maar waarschijnlijk doen vrouwen het minder "glamoureuze" vrijwilligerswerk en vallen ze minder op. "Waar vrouwen vooral werkzaam zijn voor scholen en in de verzorgende sfeer, zijn mannen meer actief voor sportverenigingen (Arends en Flöthe, 2016)."
BartP2
BartP227 apr. 2018 - 10:38
Op de basisschool zijn veel vrijwilligers vrouw. Maar daar krijg je weer geen lintje voor.
Davy 💡
Davy 💡27 apr. 2018 - 12:08
@DanielleDefoe @BartP Waarom zou je daar geen lintje voor kunnen krijgen? Die vrouwen kunnen toch gewoon worden voorgedragen?
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 apr. 2018 - 13:56
"Die vrouwen kunnen toch gewoon worden voorgedragen? " dat kan, maar dat wordt dus niet gedaan. Dat is nu juist het punt.
Big guy Bane (4u)
Big guy Bane (4u)27 apr. 2018 - 15:53
Dat onderzoek noemt je al vrijwilliger als je dat één keer per jaar doet. Hoe is de geslachtsratio in de groep mensen die het week in week uit 25 jaar doet.
Davy 💡
Davy 💡27 apr. 2018 - 17:22
@DanielleDefoe De vraag is waarom ze niet worden voorgedragen. Ik snap niet waarom het feit dat minder vrouwen een lintje krijgen, als "probleem" wordt gezien, zeker omdat er totaal geen belemmeringen zijn voor vrouwen om lintjes te krijgen ten opzichte van mannen.
Big guy Bane (4u)
Big guy Bane (4u)28 apr. 2018 - 8:11
"dat kan, maar dat wordt dus niet gedaan. Dat is nu juist het punt." Vrouwen kunnen toch zelf andere vrouwen voordragen? In plaats van #StemOpEenVrouw doen we #DraagEenVrouwVoor.
DanielleDefoe
DanielleDefoe28 apr. 2018 - 10:59
"Vrouwen kunnen toch zelf andere vrouwen voordragen?" misschien doen ze dat ook wel. Daar is weer niets over bekend.
DeRedeMist
DeRedeMist10 mei 2018 - 14:15
[dat kan, maar dat wordt dus niet gedaan. Dat is nu juist het punt.] In plaats van daarover te klagen, kun je natuurlijk beter zelf die vrouwen voordragen, daarin houdt niemand je tegen, dat is ook het punt...
msj_meijerink
msj_meijerink
26 apr. 2018 - 19:54
En dan ook nog eens voornamelijk naar WITTE mannen. Waar is nu de Grauwe Eeuw, voor een hilarisch lachwekkend protest? Zeker allemaal naar de vrijmarkt!
2 Reacties
Tineke de Goede
Tineke de Goede27 apr. 2018 - 7:28
Koningsdag verstoren, dat zal die witten leren !
doron
doron27 apr. 2018 - 18:39
Meijerink, Dat zwart en wit gedoe doe ik niet aan mee. Ik ben werkzaam bij een voedselbank, drie dagen per week, plus minus vijftien uur per week. Een vraag aan jou, hoeveel niet blanke mannen denk jij dat er werken bij ''mijn'' voedselbank?
Tineke de Goede
Tineke de Goede
26 apr. 2018 - 19:16
Zou Tonny Willé (van Pussycat uit de jaren '70) al eens een lintje hebben gekregen ? Ik kende haar niet en ben bij toeval op haar YouTube video's gestuit. Nou, zij is dus met afstand de beste zangeres van ons land ! Niet bekend, maar wel van absolute wereldklasse. Zij verdient zeker een koninklijke onderscheiding. Volgend jaar dan maar !
2 Reacties
Klaas Punt
Klaas Punt27 apr. 2018 - 8:54
Tinke, ze komt regelmatig langs bij mij, geselecteerd door mijn computer. En ja, ik vind haar ook geweldig. Pussycat had een langere carriere moeten hebben....
Tineke de Goede
Tineke de Goede28 apr. 2018 - 11:40
Ten bewijze : https://www.bing.com/videos/search?q=tonny+will%ee%80%81+i+will+be+%ee%80%80your+woman&qpvt=tonny+will%ee%80%81+i+will+be+%ee%80%80your+woman&view=detail&mid=17B4295BDADE62CD405017B4295BDADE62CD4050&&FORM=VRDGAR Maar vooral als ze iets heel anders zingt, ECHT indrukwekkend : https://www.youtube.com/watch?v=tjajZ1sJp_E
Arend Wortel
Arend Wortel
26 apr. 2018 - 18:56
Juist! Vanaf volgend jaar moeten de onderscheidingen evenredig over alle bevolkingsgroepen worden verdeeld, dat komt vooral ook de spontaniteit ten goede: 50% mannen 5% LBHTIQRSTUVW 13% met migratieachtergrond 6% moslim 16% protestants-christelijk 24% RK Enzovoort. Enzovoort. Verder natuurlijk evenredig verdeeld over de provincies (er mag rekening worden gehouden met de grootte van de bevolking per provincie), politieke gezindten, leeftijdscategorieën en opleidingsniveaus. Vergeet ook de beroepsgroepen niet. Uiteraard moet binnen de groep 'met migratieachtergrond' verder rekening worden gehouden met een eerlijke verdeling aan de hand van de landen van herkomst van de voorouders. Verdiensten voor de samenleving strekken verder tot aanbeveling. Ik hoop niet dat ik een groep vergeten ben. Daar sta je dan met je lintje, als katholieke, liberale, homoseksuele Zeeuwse twintiger met Antilliaanse achtergrond. Dan weet je tenminste zeker dat je je lintje wegens je verdiensten hebt gekregen, niet omdat je toevallig de enige was die ze binnen al die categorieën in jouw provincie hebben kunnen vinden.
Meneer Demesmaeker
Meneer Demesmaeker
26 apr. 2018 - 18:46
Ik moet ineens heel erg aan Calimero denken.
JStokx
JStokx
26 apr. 2018 - 17:48
Dan mogen de vrouwen zich weleens wat meer gaan inzetten voor de samenleving.
RobSon2
RobSon2
26 apr. 2018 - 17:45
Staat ons vrouwen goed. Ik ga me gelijk aanmelden voor vrijwilligerswerk. Dit moeten we net zo goed kunnen als de mannen. Vwb het lintje: dat is toch gewoon een kwestie van voordragen?
Brent Dysta
Brent Dysta
26 apr. 2018 - 17:22
Dit is nou typisch iets waarin vrouwen er trots op moeten zijn dat ze zijn ondervertegenwoordigd. Eindelijk kun je geen onderdaan, geen kruiper of lakei zijn van een man, die slechts vanwege zijn geboorte in een bepaalde familie meent iets te betekenen. Een man die door het "buigende en nederige volk" en natuurlijk door de hem omringende elite van de bekende kleren van de keizer wordt voorzien.
Blixa Bargeld
Blixa Bargeld
26 apr. 2018 - 16:11
Niet zo raar waar mannen vaker een befrijfs- of publieke functie hebben en dat deze ook vaker fulltimers en meer zijn.
3 Reacties
Edwin8
Edwin826 apr. 2018 - 23:32
Lintjes worden nu juist vaak uitgedeeld aan vrijwilligers. De stille krachten zullen we maar zeggen.
BartP2
BartP227 apr. 2018 - 10:35
@Edwin Nee, de stille krachten voeren alleen maar uit. Daar krijg je geen lintje voor.
Blixa Bargeld
Blixa Bargeld27 apr. 2018 - 19:08
Behalve dat er zowel lintjes worden gegeven aan mensen op grond van betaalde als onbetaalde functies, waarbij dat laatste de kans erop vehoogd, is het in alle gevallen een vrijwillige functie.
Thuiszitter
Thuiszitter
26 apr. 2018 - 16:01
Wat Edwin zegt : https://lintjes.nl/veelgestelde-vragen Een uitleg hoe je iemand kan voordragen.
Meta  Foor
Meta Foor
26 apr. 2018 - 15:18
ik wil er ook een... wat is het recept ? het wachten nu is de statistiek van ontvanger op leeftyd, lengte, etc etc .... zodat er de vinger op de pols gelegd kan worden in welke hoek de minstbedeelden zijn
Edwin8
Edwin8
26 apr. 2018 - 15:04
"Of de mate waarin vrouwen participeren in vrijwilligerswerk een rol speelt is niet onderzocht, maar lijkt wel van belang." Dat heeft ook helemaal geen nut. Mensen kunnen gewoon voorgedragen worden voor een lintje, en als er minder vrouwen worden voorgedragen dan zullen er ook minder vrouwen een lintje krijgen. Zo simpel is het. Wil je volgend jaar meer vrouwen die een lintje ontvangen, draag ze dan vooral voor. Maar dat schijnt moeilijker te zijn dan drammen over ongelijkheid.
4 Reacties
Big guy Bane (4u)
Big guy Bane (4u)26 apr. 2018 - 21:05
"Dat heeft ook helemaal geen nut. Mensen kunnen gewoon voorgedragen worden voor een lintje, en als er minder vrouwen worden voorgedragen dan zullen er ook minder vrouwen een lintje krijgen. Zo simpel is het." Natuurlijk heeft dat wel nut. Moet ik de buurvrouw voordragen op basis van die ene week dat ik op haar wifi mocht meeliften, of om een quota te halen? Ik kies voor geen van beide. Een lintje moet je verdienen, en eerlijk gezegd vind ik jezelf jarenlang inzetten voor de maatschappij zonder tegenprestatie een betere reden dan goed zijn in je beroep waar je veel geld mee verdiend. Als vrouwen minder vrijwilligerswerk doen is het logisch dat ze minder lintjes krijgen.
Edwin8
Edwin826 apr. 2018 - 23:29
Vrouwen doen niet minder vrijwilligers werk. Eerder juist meer. Het gaat erom dat er minder vrouwen worden voorgedragen en daardoor niet zo snel voor een lintje in aanmerking komen. Als u meelift op de wifi van uw buurvrouw bent u gewoon een paria. Zo simpel kan het leven zijn. U hoeft haar daar niet voor te dragen voor een lintje, u kan gewoon uw verantwoordelijkheid nemen en uw eigen wifi bekostigen. Mensen willen tegenwoordig graag zoveel onderzoeken, terwijl het antwoord zoveel makkelijker is. Zelf actie ondernemen.
doron
doron27 apr. 2018 - 17:58
Edwin, Lees Bane zijn post eens terug. ''Moet ik de buurvrouw voordragen op basis van die ene week dat ik op haar wifi MOCHT meeliften.'' Iemand daarom een paria noemen is niet netjes.
Haastig
Haastig27 apr. 2018 - 18:32
Ik denk dat vrouwen ander type vrijwilligerswerk doen. Ik denk dat vrouwen bv meer op scholen doen, maar dan slechts voor de duur dat hun kinderen er zitten, een groter aandeel hebben in de zorg voor de bejaarde/verwarde ouders, of voorlezen/bezoeken van eenzame bejaarden. Niet zaken die snel als “lintjes-waardig” worden beschouwd. Een man zal wat sneller “de voetbalcoach” worden, ook voor teams waar hij geen kinderen in heeft, en dat misschien jarenlang “lintjeswaardig”. Het zal misschien ook liggen in de bestaande verhoudingen: als een man iets doet is het “belangrijk”. Werk/taken van/door vrouwen wordt vaak ondergewaardeerd. Zichtbaar in bv verantwoordelijkheden thuis. 2 mensen krijgen een kind, ook als beiden FT werken zie je dat een vrouw zegt “nee, x is weg, dus ik kan niet weg”, tov mannen die zeggen “nee, ik moet oppassen”. ??? Oppassen is een baan(tje), thuis blijven om je eigen kind te verzorgen is wat anders. Opwaardering. In functies ook zichtbaar: waren ooit arts, advocaat en rechter posities van groot aanzien ivm “moeilijk” “geleerd”, is dat aanzien flink gekelderd nu blijkt dat vrouwen dat ook kunnen. Ik denk: verschil in soort vrijwilligers werk en opwaardering van mannen.
campman2
campman2
26 apr. 2018 - 14:46
Ai, dat is geen beste beurt voor de vrouwen.
1 Reactie
campman2
campman226 apr. 2018 - 15:49
Hopelijk straalt dat niet slecht af op álle vrouwen
BNNVARA LogoWij zijn voor