Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Vijf vragen over het dichten van een olielek

  •  
27-05-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Olievlek_19.jpeg
Het aanhoudende olielek in de Golf van Mexico dwingt de Britse oliemaatschappij BP tot noodgrepen. Onder druk van de Amerikaanse overheid, de bevolking en de dalende aandelenkoersen overweegt het bedrijf het lek op een experimentele manier te dichten. Vijf vragen over de procedure aan Kees Willemse, hoogleraar Offshore Engineering aan de TU Delft.
Wat gaat BP doen?
"BP wil het lek laten dichten met een procedure die Top Kill wordt genoemd. Dan maken ze van bovenaf (van de 'top') een einde aan ('kill') het lek. Ze pompen onder hoge druk hele zware boorvloeistof in het gat, waardoor er nauwelijks nog olie kan weglekken. Voor de zekerheid kunnen ze daar nog van alles bovenop stapelen, om te voorkomen dat de boorvloeistof met de olie ontsnapt.''
En dat is nieuw?
"Op zich is het wel een bekende techniek, maar tot nu toe is het alleen in veel ondieper water toegepast. Zo diep onder de zeespiegel, ongeveer 1500 meter, is het veel moeilijker. De druk is er heel groot, en ook al het voorbereidende werk is lastig. Dat heeft een paar weken geduurd.''
Wat als het niet lukt?
"Ik geef dit een goede kans van slagen. Maar mocht het toch niet lukken, dan zijn er een paar alternatieven. Ze kunnen een nieuwe pijp plaatsen, die de olie naar een speciaal schip voert. Ze kunnen ook een tweede gat boren, dat uitkomt in de lekkende schacht. Dan kunnen ze het lek dichten met een cementprop.''
Hoe kon dit ongeluk gebeuren?
"Ik weet het niet. Er zijn tientallen boringen op zulke dieptes gedaan en tot nu toe is het altijd goed gegaan. Er zijn standaard een aantal beveiligingen aangebracht, maar die lijken allemaal gefaald te hebben. Het is echt nog te vroeg om te zeggen of het aan de apparatuur ligt of dat het toezicht tekortschoot. Pas na het onderzoek weten we echt wat er fout is gegaan en kunnen we bepalen wat we in de toekomst moeten doen om het te voorkomen.''
Kan dit hier ook gebeuren?
"In Europa gebruiken we dezelfde apparatuur en dezelfde boortechnieken als in de Verenigde Staten, maar ik denk dat de situatie in de Noordzee anders is. De zee is op de meeste plaatsen niet zo diep als de Golf van Mexico. Daar drijven de platforms op de zee, hier zijn ze meestal in de bodem verankerd. De booreilanden in de Noordzee zijn dus stabieler en reparaties zijn er eenvoudiger.''
Bron: ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.