Tussen 2000 en 2011 is de uitstoot van CO2 door Nederlandse personenauto’s slechts heel licht gedaald. De auto’s zijn efficiënter en zuiniger geworden, maar ook zwaarder door allerlei veiligheidsmaatregelen. Dat blijkt uit cijfers van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid.
Drie factoren
Volgens het instituut bepalen drie factoren de uitstoot van het broeikasgas koolstofdioxide (CO2), namelijk het gewicht, de efficiëntie van de wagen en de gereden kilometers. Het blijkt dat de uitstoot dankzij zuinigere motoren met 9 procent is afgenomen en met nog eens 3 procent door betere banden. Tegelijk neemt de uitstoot weer toe met 9 procent door het gewicht van de auto. Ook het gebruik van de airco zorgt voor een toename van 2 procent.
Zwaarder
Auto’s zijn de afgelopen 12 jaar namelijk gemiddeld 150 kilo zwaarder geworden, namelijk 1150 in plaats van 1000 kilo. "Auto’s zijn vooral zwaarder geworden door veiligheidsvoorzieningen. Het effect van een efficiëntere motor wordt daardoor kleiner", laat een woordvoerder weten. Het gewicht van de airco blijkt geen grote invloed te hebben op de gewichtstoename.
Grote bakken
De stijging van het gewicht van de wagens is overigens een tijdelijke ontwikkeling, zo schrijft het instituut in de jaarlijkse ‘Mobiliteitsmonitor’. "We zijn door de loop der jaren grotere auto’s gaan kopen, maar door fiscale stimulering is het gemiddelde gewicht de laatste jaren gedaald", aldus de woordvoerder. Niet alleen zijn we weer lichtere, grote bakken gaan kopen, ook de kleine autootjes zijn weer in trek.
Overigens komt het leeuwendeel van de uitstoot van CO2 door verkeer uit de uitlaat van een personenauto, namelijk 62 procent.