Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Veerman juicht lange veetransporten naar Rusland toe

  •  
03-07-2005
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
vv_newsimg_113184.jpg

© aankeiler

Stichting Wakker Dier is woedend op landbouwminister Veerman die juichend heeft aangekondigd dat Nederlandse melkkoeien weer in volgeladen veewagens op transport naar Rusland gezet kunnen worden. De Russische grens was vanwege de BSE-crises in de EU sinds voorjaar 2004 gesloten maar wordt nu door persoonlijke interventie van de minister weer geopend. Veerman is blij met de nieuwe exportmarkt van duizenden koeien. Wakker Dier zal komende tijd undercover beeldopnames maken van lange veetransporten om het dierenleed aan de kaak te stellen.
Veerman heeft de kamer herhaaldelijk beloofd zich sterk te zullen maken om de dieronvriendelijke lange veetransporten aan banden te leggen. Tijdens Nederlands EU-voorzitterschap heeft de minister nog gepleit voor beperking van de lange veetransporten. Nederland is één van de grootste veetransporteurs van Europa. Slacht- en fokdieren worden tot ver buiten de EU met vrachtwagens en boten vervoerd. Wetenschappers van de Europese Commissie gaven eerder al aan dat de lange reistijden met veel dierenleed gepaard gaan. Er ontstaat ernstig dierenleed door onder andere uitputting, uitdroging, vermagering en verwondingen. De magere regelgeving om de ernstigste dierenmishandeling te voorkomen blijkt keer op keer overtreden te worden door de veetransporteurs.
Sinds de toetreding van diverse voormalige Oostbloklanden tot de EU zijn de lange diertransporten naar die landen enorm toegenomen. Vooral kalveren worden in grote aantallen vanuit onder meer Polen op transport naar Nederland gezet om hier afgemest te worden. Nederland is anderzijds weer de kraamkamer van Europa voor biggen: biggen van een paar weken oud worden op lange transporten gezet naar bijvoorbeeld Hongarije, Kroatië en Roemenië. Nederland is ondertussen zelfs de belangrijkste leverancier van biggen voor Hongarije.
Naast het directe dierenleed, veroorzaken de lange diertransporten ook nog eens veel indirect dierenleed: door het gesleep met dieren worden besmettelijke dierziektes verspreid over heel europa. Via schapen- en kalvertransporten kwam de MKZ van Ierland naar Nederland. De MKZ-crises zette Nederland maandenlang op zijn kop en koste 270.000 kalveren, koeien en schapen het leven koste. Alleen al om die reden moeten de lange veetransporten verboden worden.

Meer over:

nieuws - milieu
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.