universiteiten van Delft, Eindhoven en Enschede onthulden het prototype
dinsdag aan de massaal toegestroomde pers.
De c,mm,n (spreek uit
Common) is de eerste auto ter wereld die wordt ontwikkeld volgens de
zogenoemde 'open soure'-methode. Dat houdt in dat de bouwtekeningen en
blauwdrukken van de wagen via het internet toegankelijk zijn voor
iedereen.
,,Het staat mensen overal ter wereld vrij om met
nieuwe ideeën en aanpassingen te komen'', zegt Bram Veenhuizen, als
docent voertuigaandrijving van TU Eindhoven betrokken bij het project.
,,Er ligt nu een basis, maar aanpassingen zijn altijd mogelijk.''
De
initiatiefnemers stellen zelf dat ze met de c,mm,n ,,de markt voor
schone, toekomstgerichte mobiliteit willen aanjagen''. Ze hebben het
tij mee, want milieu en duurzaamheid hebben inmiddels een stevige plek
gekregen op de AutoRAI.
Naast de stand van Natuur en Milieu en
de universiteiten is er een groot ECO-village ingericht, waar
autofabrikanten hun meest innovatieve technieken aan het publiek laten
zien. De c,mm,n gaat echter een aantal stappen verder. Deze auto heeft
geen verbrandingsmotor, transmissie of aandrijfassen. Hij is wel
voorzien van brandstofcellen, waterstoftanks en elektromotoren die via
de naaf de afzonderlijke banden aandrijven.
Volgens directeur
Mirjam de Rijk van Natuur en Milieu is geen sprake van luchtfietserij:
,,Als de wil er is bij de autoindustrie, kan deze auto binnen twee jaar
daadwerkelijk rijden. We gebruiken technieken die al beschikbaar zijn.''
Veenhuizen
erkent dat de auto over twee jaar over de wegen zou kunnen snellen,
maar acht de kans dat dat ook echt gebeurt erg klein. ,,Ik denk dat het
iets langer gaat duren. Deze auto is in principe snel te produceren,
maar er zijn praktische problemen. Zo kun je op dit moment nog nergens
waterstof tanken en moet er van alles veranderen in de autoindustrie.''
Bron: ANP