Supermarkten gaan voor dierenwelzijn!
• 13-12-2007
• leestijd 2 minuten
© veetransport, foto, CIWF
Supermarkten nemen een voortrekkersrol op zich in de discussie rond dierenwelzijn. Gisteren maakten zij bekend dat zij in 2009 strengere eisen gaan stellen aan de transporten van koeien, varkens, kippen en ook vissen. Vanaf 2011 verkopen Nederlandse supermarkten alleen nog duurzaam gevangen vis die voldoet aan de normen van de Marine Stewardship Council (MSC). De Dierenbescherming juicht de stellingname van de supermarkten van harte toe en volgt de ontwikkelingen uiteraard op de voet.
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) maakte dinsdag bekend vanaf 2009 alleen nog te willen werken met veetransporteurs die hun zaken op orde hebben. Vleesleveranciers die zaken doen met een niet-gecertificeerd transportbedrijf, komen voor een gesloten deur. Als een dier op transport gaat, moet de vervoerder het internationale certificaat van de Global GAP (Good Argricultural Practice) kunnen laten zien: chauffeurs moeten niet te hard rijden, zorgen dat er bij lange ritten voldoende water is en de dieren zorgvuldig laden en uitladen. 'Eigenlijk een kwestie van fatsoen', vindt het CBL. Dat de fatsoensnormen in het internationaal veevervoer nog dagelijks met voeten worden getreden, is genoegzaam bekend.
De aandacht voor dierenwelzijn past in de eerder door het CBL gesignaleerde trend dat mensen lekker en gezond willen eten en het ook belangrijk vinden dat producten op een mens- en diervriendelijke manier zijn geproduceerd. De koepel bepaalde eerder al dat de supermarkten uiterlijk 1 januari 2009 alleen nog varkensvlees verkopen van verdoofd gecastreerde biggen.
En nu krijgt dierenwelzijn de aandacht door te letten op de manier waarop vissen worden gekweekt, gevangen en gedood en hoe slachtvee wordt vervoerd. Dat de voortdurende vinger op de zere plek van onder anderen de Dierenbescherming, speelt hier een belangrijke rol. Een dezer dagen praat de Dierenbescherming met het CBL over met name de plannen met betrekking tot vis, om te zien of er nog aanvullende eisen kunnen worden gesteld boven op de eisen van de Marine Stewardship Council (MSC) die het CBL stelt.