Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Stel voorwaarden aan de miljardensteun KLM

  •  
28-04-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
vliegtuig_01.png
Het kabinet maakte eind vorige week bekend dat het tussen 2 en 4 miljard euro wil steken in de luchtvaartmaatschappij KLM die door de coronacrisis in grote problemen is gekomen. Over de voorwaarden wordt nog gesproken. Maar in elk geval mag het bedrijf geen bonussen, winsten of dividend uitkeren. Ook wordt gedacht aan het terugdringen van nachtvluchten en de CO2-uitstoot.

Gezamenlijke reactie natuur- en milieuorganisaties

Natuur en Milieufederatie Noord-Holland, Natuur & Milieu, Milieudefensie en Greenpeace kwamen dit weekend met een gazemelijke reactie: "KLM doet een flink beroep op steun van onze overheid. Dat terwijl de luchtvaartmaatschappij geen belasting betaalt over kerosine en ook geen BTW betaalt over vliegtickets. De luchtvaartsector valt ook buiten al het klimaatbeleid. Nu de overheid KLM en haar werknemers wil helpen in deze onzekere periode, is het tijd om concrete afspraken te maken met het luchtvaartbedrijf. Goed dat de overheid dwingt dat KLM voor minder lawaai en luchtvervuiling gaat zorgen en haar CO2-uitstoot omlaag moet brengen. De luchtvaartmaatschappij kan hierna niet terugkeren naar het oude en zal een nieuw pad in moeten slaan met minder vluchten. Het kan niet bij mooie woorden blijven, er moeten harde doelen aan worden verbonden. Zo voorkomen we dat de luchtvaartsector en onze maatschappij van de ene crisis in de andere crisis rolt."

Terugdringen zonvluchten

Volgens Jan Paternotte van regeringspartij D66 zou een voorwaarde voor staatssteun aan KLM kunnen zijn dat de vliegmaatschappij vakantiebestemmingen die geen meerwaarde hebben voor de Nederlandse economie, laat vallen. Volgens Paternotte hebben deze bestemmingen als Malaga, Ibiza en Las Vegas geen extra meerwaarde voor de Nederlandse economie. "Onderzoeksbureau CE Delft berekende al dat pure vakantievluchten de Nederlandse economie juist benadelen en banen kosten", aldus Paternotte.

Hij vindt dat de KLM zich moet richten op het netwerk van zakelijke bestemmingen. "Als KLM steun van de staat nodig heeft voor haar voortbestaan, moet daar ook iets tegenover staan. Een netwerk dat ons banen en economische groei oplevert, en niet extra geld kost."

Zakelijke vluchten


Toch zou het goed zijn als ook naar het zakelijk vluchtverkeer wordt gekeken. In 2018 werd nog berekend dat de CO2-uitstoot door zakelijk verkeerruim 13 megaton per jaar is, evenveel als de CO2-uitstoot door aardgas van meer dan 4,5 miljoen huishoudens. Tientallen grote Nederlandse bedrijven, waaronder Philips, Unilever en KPN, hebben in 2018 nog met elkaar afgesproken om de uitstoot door hun zakelijke reizen in 2030 met de helft terug te brengen.

In 2019 had Luchtvaartmaatschappij KLM nog een recordaantal van 35,1 miljoen passagiers vervoerd. Dat is een stijging van 2,7 procent ten opzichte van 2018. De groei deed zich met name voor op vluchten naar bestemmingen in Europa, Noord-, Centraal-, en Zuid-Amerika en Azië.

Bron: ANP

Meer over:

klm
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.