Klanten die hun oude kleren kwijt willen, kunnen tegenwoordig terecht bij modewinkels als C&A, H&M of Jack&Jones. In ruil hiervoor krijgt de klant korting op een nieuwe aankoop. Duurzaamheidsexpert Marieke Eyskoot juicht het initiatief toe, maar plaatst ook kritische kanttekeningen.
Inzamelen oude kleding
C&A liep voorop toen het modeconcern vorig jaar mei begon met het inzamelen van oude kleding bij de Nederlandse vestigingen en er volgen er steeds meer. "We vinden het belangrijk dat kleding niet bij het huishoudelijk afval terechtkomt,'' legt C&A-woordvoerster Paulien Straeter uit. "Het is duurzamer als de kleding opnieuw wordt gedragen of gerecycled.'' Klanten krijgen niet de hoofdprijs, erkent Straeter: 5 procent korting op de volgende aankoop. ,,Het is een gebaar.''
Concurrent H&M pakt het meteen grootschalig aan. De keten begint op 21 februari in 48 landen met het inzamelen in de winkels. De korting is ook groter: 15 procent. Het Deense merk Jack&Jones doet iets vergelijkbaars: wie een kledingstuk inlevert bij de winkel, krijgt 5 euro korting op een spijkerbroek.
Lokken
Het is natuurlijk ook een slimme manier om klanten de winkel in te lokken, geeft Straeter ruiterlijk toe. Maar welke motieven er ook achter steken, het blijft een goede manier om de modesector schoner te maken, zegt Marieke Eyskoot, expert op het gebied van duurzame kleding. In haar boek
Talking Dress
geeft ze tips over duurzamer leven. "Er zijn veel kleren en dat is een heel vervuilende industrie. Het scheelt in grondstoffen als je kleding opnieuw gebruikt.''
De grote vraag is natuurlijk: wat gebeurt er met die ingezamelde kleding? Er zijn drie stromen, vertelt Paulien Straeter van C&A. "Een deel van de kleding gaat naar landen waar mensen de broeken, jurken en truien weer gaan dragen. Een ander deel gaat naar de recycling waarbij kledingstukken worden vermaakt tot nieuwe materialen als ondertapijt. De derde stroom is het gebruik van de vezels van de kleding voor nieuwe kleding. Dat is het beste.''
Recyclen
De grote inzamelaar is het Duitse bedrijf I:CO. De recycler werkt samen met 169 bedrijven in de hele wereld met klinkende namen zoals Puma, FootLocker, Esprit en Vögele. Het bedrijf streeft ernaar in 2017 135.000 inzamelpunten te hebben.
"We zorgen ervoor dat kleding weer wordt gedragen, maar we leveren ook vezels aan de kartonindustrie,'' stelt Matthias Lottner van I:CO. "Veertig tot 60 procent wordt opnieuw gedragen, 5 tot 10 procent wordt opnieuw gebruikt, bijvoorbeeld als schoonmaakdoeken, 30 tot 40 procent wordt voor iets anders gebruikt zoals fleece en isolatiemateriaal.''
Alle vormen van recyclen zijn prachtig, vindt Marieke Eyskoot, omdat de cirkel dan rond is. "Zeker als het lukt om van vezels weer nieuwe kleding te maken. Het zou super zijn als dat op grote schaal zou gebeuren.'' Het gebeurt nog maar mondjesmaat, bij I:CO was het percentage eind 2012 0,3 procent.