Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

SNM: Stop stunten met versproducten

  •  
24-10-2003
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
Fallback image for card

Natuur, milieu en dierenwelzijn dreigen de dupe te worden van de prijzenoorlog van de supermarkten. Directeur Ad van den Biggelaar van Stichting Natuur en Milieu: "Als supermarkten de prijsverlagingen van versproducten gaan doorberekenen aan de boeren, en dat zit er dik in, zullen de boeren minder geld kunnen besteden aan investeringen voor natuur, milieu en dierenwelzijn. Supermarkten zouden daarom moeten afzien van stunten met versproducten". Een lagere melkprijs, bijvoorbeeld, kan er uiteindelijk toe leiden dat koeien niet meer in de wei komen maar het jaar rond op stal staan.

Bovendien maken de stuntprijzen de biologische producten in verhouding extra duur, dus onaantrekkelijk voor de klant, en dat zet de biologische landbouw op achterstand. Consumenten vinden verkleining van het prijsverschil tussen gangbare en biologische producten het allerbelangrijkste punt voor maatschappelijk ondernemende supermarkten. Dat is gebleken uit een recent NIPO-onderzoek in opdracht van Natuur en Milieu.

De prijzenslag kan er ook toe leiden dat het marktaandeel van prijsvechters als Aldi en Lidl verder toeneemt, terwijl deze supermarkten vrijwel geen aandacht hebben voor het milieu. In deze winkels zijn nauwelijks biologische producten te koop en nog onlangs bleek dat druiven en nectarines in vooral deze winkels bol staan van verboden landbouwgif.

Albert Heijn ziet af van prijsverlaging van versproducten, net als overigens natuurvoedingszaken en boerderijwinkels. Stichting Natuur en Milieu vindt dat ook de andere supermarkten hun maatschappelijke verantwoordelijkheid moeten nemen door dit voorbeeld te volgen. Zo nodig zou de overheid, net als in de Verenigde Staten, Frankrijk en Duitsland, de verkoop van voedsel onder de kostprijs wettelijk moeten verbieden.

Natuur, milieu en dierenwelzijn dreigen de dupe te worden van de prijzenoorlog van de supermarkten. Directeur Ad van den Biggelaar van Stichting Natuur en Milieu: "Als supermarkten de prijsverlagingen van versproducten gaan doorberekenen aan de boeren, en dat zit er dik in, zullen de boeren minder geld kunnen besteden aan investeringen voor natuur, milieu en dierenwelzijn. Supermarkten zouden daarom moeten afzien van stunten met versproducten". Een lagere melkprijs, bijvoorbeeld, kan er uiteindelijk toe leiden dat koeien niet meer in de wei komen maar het jaar rond op stal staan.
Bovendien maken de stuntprijzen de biologische producten in verhouding extra duur, dus onaantrekkelijk voor de klant, en dat zet de biologische landbouw op achterstand. Consumenten vinden verkleining van het prijsverschil tussen gangbare en biologische producten het allerbelangrijkste punt voor maatschappelijk ondernemende supermarkten. Dat is gebleken uit een recent NIPO-onderzoek in opdracht van Natuur en Milieu.
De prijzenslag kan er ook toe leiden dat het marktaandeel van prijsvechters als Aldi en Lidl verder toeneemt, terwijl deze supermarkten vrijwel geen aandacht hebben voor het milieu. In deze winkels zijn nauwelijks biologische producten te koop en nog onlangs bleek dat druiven en nectarines in vooral deze winkels bol staan van verboden landbouwgif.
Albert Heijn ziet af van prijsverlaging van versproducten, net als overigens natuurvoedingszaken en boerderijwinkels. Stichting Natuur en Milieu vindt dat ook de andere supermarkten hun maatschappelijke verantwoordelijkheid moeten nemen door dit voorbeeld te volgen. Zo nodig zou de overheid, net als in de Verenigde Staten, Frankrijk en Duitsland, de verkoop van voedsel onder de kostprijs wettelijk moeten verbieden.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor