Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

SNM maakt voorbeeldboek maatschappelijk verantwoorde supermarkt

  •  
18-06-2004
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Fallback image for card
Nederlandse supermarkten lopen achter op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen, vergeleken met supermarkten in andere EU-landen. De prijzenoorlog heeft deze achterstand vergroot. Verantwoord geproduceerde producten worden weggedrukt door andere veel goedkopere producten. Het kan ook anders. Het rapport ‘People, Planet, Profit in de supermarkt’, dat Stichting Natuur en Milieu vandaag heeft aangeboden aan vertegenwoordigers van supermarkten, staat vol met inspirerende voorbeelden en aanbevelingen voor verantwoord ondernemen in de supermarkt .
Uit het rapport blijkt dat Albert Heijn, Konmar, Super de Boer en C1000 de Nederlandse koplopers maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn. Het aandeel van verantwoorde producten is bij vergelijkbare supermarkten in andere EU-landen echter vaak twee keer zo groot. Onder meer dankzij het veel grotere assortiment. Elf onderzochte buitenlandse supermarkten verkopen gemiddeld zevenhonderd biologische artikelen, tegen Albert Heijn 250.
Buitenlandse supermarkten hanteren vaak gedragscodes voor mensenrechten, eisen dat zuivel- en vleesproducten veevoer gebruiken dat vrij is van genetisch gemanipuleerde organismen, werken vaker zichtbaar samen met maatschappelijke organisaties, zijn open over informatie en verkopen veel verantwoord geproduceerde producten, waaronder ook streekproducten. Nederlandse supermarkten scoren beter op het gebied van vleesvervangers en verantwoord geproduceerde koffie, en verkopen geen legbatterij-eieren.
Uit het rapport van Natuur en Milieu blijkt dat de consument één duidelijke wens heeft: het prijsverschil van meer dan vijftig procent tussen verantwoorde en gangbare producten moet snel omlaag.Van de afspraken tussen supermarkten en maatschappelijke organisaties (waaronder Natuur en Milieu) om prijsverschillen in 2004 te verkleinen is niets terecht gekomen. De prijzenoorlog heeft de prijsverschillen juist met 10 tot 15 procent vergroot. Een jaarlijkse monitor duurzame voeding, gefinancierd door de overheid, zou een goed middel zijn om uitvoering van de afspraken op de rails te krijgen.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.