CREATING is een onderzoeksproject binnen het Zesde Kaderprogramma van de Europese Commissie, waar 23 partners (onderszoeksinstituten, scheepswerven en relevante industriële organisaties) uit 9 Europese landen aan deelnemen. De doelstelling is om binnenvaarttransport op een economische wijze te stimuleren en de concurrentiepositie ten opzichte van wegtransport te bevorderen. Een belangrijk deel van maritieme ladingen wordt via de binnenwateren vervoerd. Continentale ladingen worden echter voor een groot deel via de weg vervoerd. De niet aflatende verkeerstoename, file-druk en luchtverontreiniging maken het noodzakelijk andere transport oplossingen te onderzoeken.
Het team concentreert zich op de Rijn en Donau corridor, de noord-zuid verbinding van Nederland naar Frankrijk en de oost-west kanalen in Noord-Europa.
BP (SHIPPING)
BP Shipping Ltd is een onderdeel van de BP Groep (BP plc) en haar kernactiviteit is overal ter wereld te voorzien in het veilige en milieubewuste transport van BP’s olie- en gasproducten. Op 30 september 2007 beschikte BP Shipping over 56 schepen in haar internationale vloot, 21 in de regionale en gespecialiseerde categorie en 115 time chartered schepen – in totaal 192 schepen.
Een tweede activiteit van BP Shipping is haar functie van ‘Center of Shipping and Marine Expertise’ voor de BP Groep en voorziet hiermee in scheepvaartbehoeften zoals het ontwerp van schepen, inkoop, operationele activiteiten, chartering van schepen en controleren van door de BP Groep gebruikte schepen en laadplaatsen.
De “Victoria” is een dubbelwandige smeerolietanker en bevoorraadt BP’s zeevaartklanten in de Rotterdamse en Antwerpse havengebieden. Het schip heeft een laadcapaciteit van 1.500 kubieke meter en is bijna 70 meter lang en 11 meter breed. Het beschikt over 17 aparte tanks en kan derhalve een breed scala aan smeeroliën vervoeren. De “Victoria” is eigendom van BP Shipping en wordt geëxploiteerd door Verenigde Tankrederij (VT) en wordt op langere termijn door BP Marine Lubricants gechartered. Het schip is in oktober 2005 in gebruik genomen.
De toegepaste reductie technieken zijn:
- Tempomaat, een software product ontwikkeld en geleverd door Techno Fysica in Nederland. Het systeem adviseert de kapitein over de meest economische combinatie van vaarroute en scheepssnelheid en zorgt ervoor dat het schip exact op de gewenste tijd aankomt met het meest efficiënte brandstofgebruik. Dit leidt tot brandstofbesparingen en vermindering van uitstoot.
- De “Victoria” vaart op zwavelvrije brandstof (
- Het Nauticlean S systeem, ontwikkeld door Hug Engineering in Zwitserland, bestaat uit een gecombineerde reactor met een selectieve katalytische reductie (voor de verwijdering van NOx) en een roetfilter (voor het verwijderen van roetdeeltjes). Hiermee is het de compacte oplossing voor diesel motoren:
o Bevat honingraat filters met katalytische coating, bestaande uit Silicium Carbide (SiC)
o Selectieve katalytische vermindering (SCR) van stikstofoxiden; Modulair systeem
o Actieve filter regeneratie maakt het geschikt voor lage temperaturen van de uitlaatgassen
o Uitstekende geluiddempende eigenschappen; Compacte omvang vermindert benodigde ruimte voor installatie
o Zeer degelijke constructie; bestand tegen trillingen en schokken
o Lange levensduur; eenvoudig onderhoud