Recensie: Doe het zelf doe het groen

•
20-12-2011
  •
leestijd 3 minuten
  •
Zo’n honderd jaar geleden woonde bijna tien procent van de wereldbevolking in de stad. Nu is dat al meer dan de helft en het wordt alsmaar meer. Elke dag trekken duizenden mensen van het platteland naar de stad. Die verschuiving zorgt voor een veranderende levensstijl. De wortels en de andijvie uit de eigen tuin veranderen in voorverpakte groente uit de supermarkt. En de open haard wordt ingeruild voor stadsverwarming. Maar het kan anders. Dat bewijst het handige duurzame zelfhulpboek: ‘Doe het zelf doe het groen’, van de Amerikaanse schrijvers Kelly Coyne en Erik Knutzen. Belangrijkste vraag: hoe haal je het platteland naar de stad? 101 tips over hoe je je leven kunt vergroenen en verduurzamen in een wereld van enkel baksteen.
Eenvoudig
Er bestaan al talloze zelfhulpboeken op het gebied van duurzaam leven. Van tips over hoe je je energieverbruik kunt minderen, hoe je een moestuin aanlegt en wat duurzaam ondernemen nu toch eigenlijk is. ‘Doe het zelf doe het groen’ omvat eigenlijk al deze vraagstukken en is lekker duidelijk. Als een soort IKEA stappenplan.
De urgentie van het verhaal wordt net vóór de inhoudsopgave in een paar zinnetjes samengevat. Zo wordt het boek opgedragen aan Amerikaanse boeren die eerdaags met slechts 6,3 hectare aan akkers 360 gezinnen in leven hielden. Dat is nu wel anders. Een gemiddelde Nederlander heeft naar schatting een voetafdruk van 6,2 hectare. Een gemiddelde Amerikaan doet er met 8 hectare een flinke schep bovenop. Schokkende cijfers.
Eetbare tuin
De reis naar vergroening begint in de eigen ‘eetbare’ tuin of balkon. Dat betekent zelf je groente kweken, zonder schadelijke pesticiden en elke ochtend een eitje van je huiskip. Maar ook aardappelen verbouwen in autobanden, een eetbare bonenwigwam en een moestuin op poten voor mensen met weinig ruimte. Over het algemeen leuke handzame en niet alledaagse tips. Rode draad door het verhaal is het belang van een gezond bodemleven. Gebruik geen kunstmest, laat de bodem met rust en laat het herfstblad liggen! ‘Als de bodem van je moestuin op bosgrond begint te lijken, doe je het goed’, aldus de auteurs.
Grasmat
Opmerkelijk is het verhaal over wat genoemd wordt als de grootste verspiller van deze tijd: het gazon. Volgens de schrijvers is het gazongras het grootste gewas dat in de Verenigde Staten wordt vertroeteld: ten onrechte. Zo zou het beter zijn als we de grasmat lekker laten verruigen. Goed voor de natuur, minder verspilling van grondstoffen en beter voor het milieu. Zo wordt voorgerekend dat gazons twee tot vier keer zoveel water verbruiken als struiken en bomen. En stoot een maaimachine met benzinemotor in één uur evenveel schadelijke stoffen uit als elf auto’s. Kortom laat je gazon met rust!
Besparen van energie
Het laatste deel van het boek gaat over een onderwerp dat ook in Nederland steeds grotere vormen lijkt aan te nemen: je huis als energiecentrale. Gelukkig ook hier tips uit onverwachte hoek. Het blijft niet bij een zonnepaneel hier en een microwindmolen daar. Niet zozeer het opwekken van energie is van belang. Juist het besparen van energie, daar gaat het om, aldus de auteurs. Van het hergebruiken van afvalwater van douche en wasmachine, tot het beter gebruiken van de warmte van de zon.
Aardig is de tip om levende gordijnen te laten groeien. Een plant buiten voor het raam koelt het huis op een natuurlijke manier.
Al met al is ‘Doe het zelf doe het groen’ een leuk praktisch handboek voor de beginnende groene stadsmens.
Doe het zelf doe het groen