Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Reacties op het Adviescollege Stikstofproblematiek

  •  
26-09-2019
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
109 keer bekeken
  •  
stikstof_industrie_mest_vliegtuig_bouw

© Bron Pixabay

Voor de VVD staat voorop dat "we keuzes maken die bewezen effectief zijn én niet onevenredig hard landen in één sector", benadrukt Kamerlid Mark Harbers van de grootste regeringspartij als reactie voorzitter Johan Remkes van het Adviescollege Stikstofproblematiek . "Alleen zo kunnen we de vergunningsverlening weer op gang brengen en onszelf een weg uit het woningtekort bouwen." Coalitiepartner D66 spreekt over een kraakhelder rapport en CDA sluit noodwetgeving niet uit om het teveel aan stikstof aan te pakken. De kleinste regeringspartij ChristenUnie vindt dat het rapport aanspoort om duidelijke keuzes te maken als we onze natuur willen behouden.
De meeste linkse oppositie in de Tweede Kamer is te spreken over de aanbevelingen. GroenLinks spreekt van een "revolutionair advies" en de SP noemt het ‘snoeihard’. Toch zou de PvdD willen zien dat de veehouderij veel harder wordt aangepakt. SGP daarentegen vindt dat de commissie te veel de nadruk legt op de landbouw. Rechtse partij als de PVV en FvD noemen het advies “onbegrijpelijk” en "een economische strop”.

Natuurorganisaties

  • Milieudefensie pleit voor een aantal ingrijpende besluiten om de uitstoot van stikstof te verminderen: de maximumsnelheid op de snelweg moet volgens Milieudefensie naar 100 kilometer per uur worden teruggebracht. De veestapel moet kleiner "met fatsoenlijke compensatie voor boeren" en Lelystad Airport moet van de baan, vindt de organisatie. "Zodat de natuur kan herstellen en er weer ruimte komt om huizen te bouwen."
  • Het Wereld Natuur Fonds (WWF) vindt het positief dat de commissie-Remkes adviseert volop in te zetten op natuur en natuurherstel. De voorgestelde aanpak voor de veehouderij biedt volgens het WWF goede kansen voor de noodzakelijke omslag naar een natuurvriendelijke landbouw. "Om dit mogelijk te maken is wel sterke overheidsregie nodig. Het vraagt dan ook lef van dit kabinet om de stevige keuzes die nodig zijn zo snel mogelijk te realiseren."
  • Ook Greenpeace vindt dat het kabinet de commissie-Remkes moet volgen. "De enige structurele oplossing is het fors terugdringen van het aantal koeien, kippen en varkens in ons land. De tijd van peperdure technieken is voorbij. De Nederlandse landbouw is verantwoordelijk voor maar liefst 65 procent van de Nederlandse stikstofuitstoot. Minder dieren is niet alleen goed voor onze natuur, maar levert ook een bijdrage aan het tegengaan van de klimaatcrisis en ontbossing voor veevoer. Zowel landbouw, luchtvaart, wegverkeer als industrie zijn aan zet. " Greenpeace wil wel dat boeren een eerlijk toekomstperspectief krijgen en financieel geholpen worden in de omslag naar 'écht' duurzame landbouw."
  • “Advies van commissie Remkes schiet zwaar te kort, hiermee komt de vergunningverlening de eerste jaren niet weer op gang en blijft de economie gegijzeld door de intensieve veehouderij”, aldus Johan Vollenhoven van de NGO MOB. OP de site stelt Vollenhoven dat het advies ernstig tekort schiet om onder andere de bouw weer vlot te trekken. De uitgangspunten van het rapport zijn goed, maar helaas is dat ook het enig positieve aan het advies.
  • De adviseurs nemen in hun volgende advies de luchtvaart pas mee, dat ze in mei verwachten uit te brengen. Diverse natuurorganisaties zijn daar niet gerust op. Stichting Red de Veluwe, die fel gekant is tegen de uitbreidingsplannen voor Lelystad Airport, vindt dat de luchtvaart niet "de dans mag ontspringen". Ook Milieudefensie vindt dat Lelystad Airport van de baan moet om de stikstofuitstoot te verlagen. De Vogelbescherming toont enig begrip maar vindt ook dat "Nederland aan de vooravond van een paar grote beslissingen staat rondom Schiphol en Lelystad Airport en was het fijn geweest als de commissie in dit stadium al enige richting had gegeven."

Ondernemers, LTO en autobranche

  • Autobrancheorganisatie RAI Vereniging is naar eigen zeggen niet tegen verlaging van de maximumsnelheid. Volgens de RAI Vereniging wordt de maatregel vooralsnog alleen onderbouwd met grafieken over emissies. "En emissies gaan over meer dan alleen stikstofoxiden. Ze gaan ook over CO2 en fijnstof. Wij willen eerst exact weten wat het effect is op de stikstofdepositie", aldus RAI Vereniging.
  • De ondernemersorganisaties zijn "zeer teleurgesteld" dat de commissie er niet in is geslaagd om op dit punt met oplossingen voor de korte termijn te komen. Ze wijzen er op dat dit wel de opdracht was. Ondernemersorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland vrezen faillissementen van vele ondernemingen als duizenden "onnodig gestopte projecten" niet snel weer op gang komen. Volgens de organisaties zijn er twee soorten van urgentie. Een voor natuur en milieu, maar ook een voor al die 18.000 projecten die stilliggen. Ze wijzen er vooral op dat kleinere projecten die nauwelijks stikstof uitstoten, gewoon moeten doorgaan.
  • LTO Nederland ziet in het eerste stikstofadvies van de commissie-Remkes op korte termijn geen oplossingen voor de stikstofproblematiek. "In plaats van lef en leiderschap te tonen is het adviescollege vastgelopen in juridische angst", reageert voorzitter Marc Calon van de agrarische brancheorganisatie.
  • Vakbond CNV vreest een nieuwe crisis in de bouwsector als gevolg van de stikstofproblematiek. De bestuurder wijst erop dat de marges in de bouwsector laag zijn en dat extra investeringen om stikstofproblemen aan te pakken niet alleen door de sector kunnen worden gedragen.
Bron: ANP

Meer over:

natuur, stiktof
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor