Na de succesvolle uitzendingen van Noordpool FM - waar bijna een kwart van alle 10 tot en met 34-jarigen in Nederland naar luisterde - is radio-dj Michiel Veenstra niet stil blijven zitten. Samen met de Amsterdamse burgemeester Job Cohen en Natuur & Milieu-directeur Mirjam de Rijk heeft hij zitting genomen in het Comité van Aanbeveling van het Ei van Columbus. Dit is dé nationale prijs voor duurzame initiatieven. Maar de deadline nadert. Aanmelding kan nog tot 25 september aanstaande via
www.ei-van-columbus.nl
.
Waarom heeft Veenstra zich verbonden aan het Ei van Columbus? "Ik vind het belangrijk dat er meer producten en diensten op de markt komen die het mensen makkelijker maken groener te leven. Het Ei van Columbus is hét podium waar organisaties hun duurzame initiatieven kunnen tonen aan een groot publiek." Op
www.ei-van-columbus.nl
kan iedereen de inzendingen op de voet volgen. Winnende initiatieven worden beloond met een totaal aan prijzengeld van euro 62.500.
Het Ei van Columbus is uitgeschreven door zeven ministeries: VROM, EZ, LNV, OCenW, BZ, VenW en VWS. Voor Veenstra is het extra interessant dat het Ei van Columbus zich dit jaar voor het eerst ook op jongeren richt. Veenstra: "Jongeren realiseren zich heel goed dat zij straks zelf de gevolgen van de opwarming van de aarde aan den lijve gaan ondervinden.
De studentenwedstrijd van het Ei brengt jongeren in beweging." In deze wedstrijd meten studenten van verschillende opleidingen hun krachten. Zodra de vakjury in september de genomineerden bekend maakt, gaan verschillende teams de strijd aan om 'hun' nominatie te promoten. Het winnende studententeam mag genieten van een duurzame - en welverdiende - prijs.Veenstra is naar eigen zeggen behoorlijk veranderd na zijn ervaringen op de Noordpool. "Ik ben enorm geschrokken van de situatie met ons klimaat en op zoek gegaan naar wat ik zelf kon doen. Spaarlampen kopen, een keer geen vlees eten, de auto vaker laten staan en de standby-knop afschaffen - groener leven blijkt helemaal niet zo moeilijk. Juist als veel mensen in hun dagelijks leven met kleine aanpassingen groener leven, ontstaat er draagvlak voor duurzaamheid en klimaat. De overheid en het bedrijfsleven hebben dat draagvlak nodig om grote veranderingen door te voeren. En die beginnen vaak met slimme innovaties."