Ruim de helft van 72 onderzochte schoenenmerken communiceert niet helder over de arbeidsomstandigheden en de effecten voor het milieu en het klimaat tot ver in de keten. Dit blijkt uit onderzoek van Rank a Brand naar de duurzaamheid van schoenenmerken.
Geen A voor A-merken
De hoogste score kregen populaire sportmerken als PUMA, Nike, Adidas en Timberland met een B label, net zoals de niche merken Veja en Ethletic. Geen enkel schoenenmerk scoorde het hoogst haalbare A label. De meeste merken kregen zelfs een negatief koopadvies met een E label.
Erbarmelijke omstandigheden
volgens het onderzoek komen er in de hele productieketen van schoenen schrijnende misstanden voor. Het leer komt vaak uit Brazilië waar amazone bossen moeten wijken voor veeteelt. Op de ranches zou dikwijls sprake zijn van werkomstandigheden die grenzen aan slavernij. De gevolgen van de gebruikte chemicaliën voor het grondwater in India, Nepal en Bangladesh zijn schadelijk voor de gezondheid en voor de landbouw.
Code of Conduct
De de helft van de onderzochte merken heeft een duurzaamheidsbeleid op basis van een Code of Conduct opgesteld. Hierin zijn bepaalde basisvoorwaarden geregeld zoals geen kinder- of dwangarbeid. Helaas geldt deze Code of Conduct slechts bij 6% van de merken ook voor de toeleveranciers.
Nederlandse merken
De Nederlandse schoenenmerken scoren slecht ten opzichte van het gemiddelde. Hier loopt marktleider MacIntosh Retail Group voorop met een D-label voor haar merken Dolcis, Manfield, Scapino en Invito. “De score kan veel beter maar goede punten zijn al het gebruik van groene stroom en een redelijk beleid voor arbeidsomstandigheden. Achter de schermen werkt Macintosh Retail Group aan een veelbelovend programma om de hele schoenenproductie inzichtelijk en milieuvriendelijker te maken. Dat belooft dus wat,” aldus Rank a Brand oprichter Niels Oskam.
Oproep tot meer transparantie
De algemene conclusie is dat de schoenenindustrie te weinig transparantie geeft en te weinig controleert in de volledige productieketen. Vanwege de ernst van de problemen vraagt Rank a Brand aan de merken helder te communiceren hoe zij hierin staan. Op zaterdag 10 november zullen vrijwilligers van Rank a Brand in het winkelcentrum van Amsterdam een straat-actie voeren.