Acht van vijftien veelgebruikte cosmeticaproducten bevatten nanodeeltjes. Dat blijkt uit een analyse van onderzoeksinstituut RIKILT (Universiteit Wageningen), in opdracht van Natuur & Milieu. ‘Zo lang er nog geen duidelijkheid is over de veiligheid van nanodeeltjes, adviseren wij consumenten om geen cosmetica met nanodeeltjes te gebruiken op beschadigde huid, bijvoorbeeld na zonverbranding’, zegt Sijas Akkerman van Natuur & Milieu. ‘Daarin volgen we het advies van het Franse overheidsinstituut AFSAPPS.’ Natuur & Milieu wil dat fabrikanten de aanwezigheid van nanodeeltjes in hun producten zo snel mogelijk op het etiket vermelden en dat Nederland, net als Frankrijk, initiatief neemt voor een openbare database met alle consumentenproducten waarin nano is verwerkt.
Naar schatting zijn er al meer dan duizend consumentenproducten met nanodeeltjes op de markt. Nanodeeltjes zijn extreem klein, waardoor ze onverwachte bij-effecten kunnen hebben die volgens veel wetenschappers nog niet goed onderzocht zijn. Uit onderzoek tot nu toe weten we dat nanodeeltjes titaandioxide, de stof die als UV-filter in de cosmeticaproducten zit, voor ontstekingen kunnen zorgen en mogelijk zelfs schade aan het DNA kunnen veroorzaken. Schade aan het DNA kan in bepaalde gevallen leiden tot kanker. Ook kunnen de nanodeeltjes tot schade aan milieu en natuur leiden.
Test
250 Lezeressen van het blad Linda gaven gehoor aan een oproep van Natuur & Milieu om hun favoriete cosmeticaproduct te laten testen op de aanwezigheid van nanodeeltjes. Uit de meldingen werden de vijftien meest gemelde producten geselecteerd. In vijf gezichtscrèmes, twee foundations en één mascara, afkomstig van de merken Olaz, Nivea, Dior en Vichy, werden nanodeeltjes aangetroffen. Op geen enkel product werd vermeld dat er nanodeeltjes in zaten.
Uiteraard zijn de resultaten voorgelegd aan de producenten. Geen van hen heeft gereageerd op het verzoek om onderzoeksrapporten over de veiligheid van hun producten te overleggen. Beiersdorf (Nivea) reageerde op geen enkele vraag. L’Oreal (Vichy) ontkent de aanwezigheid van nanodeeltjes in haar geteste producten. Dior en Procter & Gamble (Olaz) bevestigen de aanwezigheid van nanodeeltjes, maar ontkennen mogelijke risico’s.
Voorzorgprincipe
Natuur & Milieu gaat uit van het voorzorgprincipe en vindt dat alleen veilige, goed geteste en nuttige producten op de markt aangeboden mogen worden. Sijas Akkerman: ‘Er moet meer onderzoek komen naar de specifieke risico’s van nanodeeltjes, om te beginnen bij consumentenproducten. Vooralsnog moet de consument in ieder geval weten in welke producten nano verwerkt is, zodat hij zelf kan kiezen om dit product wel of niet te kopen.’ Natuur & Milieu stelt alvast haar gegevens uit deze cosmeticatest ter beschikking voor een openbaar nano-registratiesysteem.