Platform : betaal naar gebruik, niet naar bezit
• 29-04-2005
• leestijd 2 minuten
© Logo Stichting Natuur en Milieu
Stichting Natuur en Milieu kan zich goed vinden in de hoofdlijnen van het advies van het Platform Anders Betalen voor Mobiliteit aan de ministers van Verkeer en Waterstaat en Financiën. Het advies is een doorbraak in de reeds jarenlang voortslepende discussie over eerlijk en efficiënt betalen voor mobiliteit. Natuur en Milieu is lid van het Platform, dat verder bestaat uit vertegenwoordigers van de werkgevers, de overheid en de ANWB.
Het voorgestelde systeem voor een prijs per gereden kilometer, gedifferentieerd naar plaats, tijd en milieukenmerken van het voertuig, levert een belangrijke bijdrage aan het oplossen van milieuproblemen verbonden aan het verkeer. De voorfase, waarin een congestieheffing rond steden wordt ingevoerd, helpt ook om de luchtkwaliteit rond steden te verbeteren.
Wie meer rijdt betaalt meer, wie minder rijdt betaalt minder. Wie meer vervuilt betaalt meer, wie minder vervuilt betaalt minder. Hiermee wordt de aankoop van schone en zuinige auto’s en selectief autogebruik gestimuleerd.
Verwacht wordt dat het nieuwe systeem vooral in de voorfase extra opbrengsten oplevert uit regionale heffingen. Natuur en Milieu vindt dat extra opbrengsten moeten worden besteed aan maatregelen ter verbetering van bereikbaarheid en leefbaarheid, en zeker niet aan meer wegen. Dit oordeel wordt ondersteund door onderzoek dat ten behoeve van het platform is uitgevoerd. Hieruit blijkt overduidelijk dat prijsmaatregelen vele malen effectiever zijn dan de aanleg van infrastructuur. Bovendien leidt extra infrastructuur weer tot extra mobiliteit. Het gaat bij de besteding van de extra opbrengsten ook om het oplossen van de milieu- en ruimtelijke problematiek die verkeer en vervoer met zich meebrengt. De maatregelen moeten worden gebaseerd op een regionaal mobiliteits- en milieuplan.
Verder vindt Natuur en Milieu het erg belangrijk dat het Platform duidelijk aanbeveelt dat de overheid verantwoordelijk blijft voor de besluitvorming en de planning van de (weg)infrastructuur. Inschakeling van het bedrijfsleven bij de uitvoering van maatregelen kan worden geïntensiveerd, maar de overheid blijft verantwoordelijk voor de vraag of er meer infrastructuur moet komen en hoe die er uit moet zien. Natuur en Milieu vindt dat het platform moet adviseren over de toekomst van anders betalen voor mobiliteit en niet over anders besluiten over het beheer van infrastructuur.
Natuur en Milieu gaat er van uit dat bovenstaande punten in het uiteindelijke advies opgenomen worden.