Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Nomineer je werkgever voor de aanmoedigingsprijs: Het Nieuwe Werken doe je zelf

  •  
18-10-2010
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
nieuwe_werken.jpg
Vanaf vandaag kunnen werknemers hun werkgever voordragen voor de Aanmoedigingsprijs Het Nieuwe Werken doe je zelf. Deze prijs is onderdeel van de gelijknamige massamediale campagne die vandaag begint. De winnaar wordt op 11 november door Agnes Jongerius bekend gemaakt tijdens de Week van Het Nieuwe Werken. De campagne is een initiatief van een coalitie van bedrijven, overheid en Stichting Natuur en Milieu.
De campagne roept werknemers en werkgevers op om in de Week van Het Nieuwe Werken (8-14 november) te gaan experimenteren met flexibel werken. Het is de bedoeling dat daarna een flink aantal bedrijven een structurele stap zal zetten op hun pad naar het nieuwe werken. Het  bedrijf dat de aanmoedigingsprijs wint, krijgt ondersteuning en advies om Het Nieuwe Werken echt waar te maken. Nomineren kan op de campagnesite www.hetnieuwewerkendoejezelf.nl
Flexibel werken doe je maar in je eigen tijd
Vind je dat je flexibel werken maar in je eigen tijd moet doen? Denk je dat thuiswerken betaald met je kinderen spelen is? Of zie jij wel voordelen voor jezelf om buiten kantoor(tijden) te werken? In de komende weken worden mensen via prikkelende stellingen op billboards en banners opgeroepen om na te denken over de manier waarop zij nu hun werk regelen.
In radiospots komt Ellen als Nieuwe Werker voorbij: “Een uurtje eerder weggaan van de zaak scheelt fileleed, crèchestress en reistijd – tijd waarin je bijvoorbeeld thuis je mail kunt beantwoorden.”
Een speelse test op de campagnesite www.hetnieuwewerkendoejezelf.nl laat werknemers en managers ontdekken of ze zelf vastgeroest zitten aan de 9-5 mentaliteit. Via de test zijn allerlei prijzen te winnen zoals laptops, webcams, treinkaartjes en OV-fietsabonnementen.
Ook via Social Media bruist de campagne. Al  honderden mensen hebben actief  iets online gezet, nog voor de feitelijke start vandaag. Dat heeft er mede toe geleid dat al meer dan tweeduizend mensen zich hebben aangemeld voor de digitale nieuwsbrief.
Gratis advies en hulp
Werknemers die tijdens de Week met Het Nieuwe Werken willen experimenteren, krijgen onder andere  een gratis conference card en een dagdeel werken in een van de honderd Smartwork centers. Partnerbedrijven bieden gratis coachingsgesprekken,  masterclasses, boeken en mobiliteitsadvies aan.
Managers, HR-medewerkers en OR-leden kunnen een kijkje nemen bij twintig bedrijven die hun kantoor al helemaal hebben ingericht op Het Nieuwe Werken.  Mede dankzij koplopers als het Telewerkforum en de Rabobank kunnen maar liefst 1700 mensen in dit Open Huis programma ervaren hoe Het Nieuwe Werken eruit ziet. 
Mensen willen wel
Van de werknemers die nog helemaal niet flexibel mogen werken van de werkgever, maar dit in principe wel zouden kunnen, wil maar liefst  80 procent flexibeler werken. Dit is een van de resultaten van de net uitgevoerde 0-meting voor de campagne Het Nieuwe Werken doe je zelf van Blauw Research.
Nieuwe feiten en cijfers
Bij bedrijven die Het Nieuwe Werken al hebben ingevoerd daalde het ziekteverzuim met 1-5 procent.
Als een miljoen werknemers overstappen naar Het Nieuwe Werken levert dit lagere ziekteverzuim werkgevers en overheid jaarlijks  tussen de 8 en 42 miljoen euro op.
Een gezin met twee werkende ouders kan jaarlijks zo’n duizend euro besparen op de kinderopvang, als de ouders een keer per week twee uur eerder naar huis gaan.
Over Het Nieuwe Werken
Werken waar en wanneer je maar wilt. Dat is de kern van Het Nieuwe Werken. Nieuwe technologieën als smart phones en teleconferencing maken het mogelijk. Door daarnaast te kiezen voor een andere dagindeling (later of vroeger naar je werk) en bewust te kiezen voor trein, auto of niet reizen, wordt veel tijdwinst geboekt. Het Nieuwe Werken biedt voordelen voor werkgevers, werknemers en het milieu.
Coalitie
De campagne ‘Het Nieuwe Werken doe je zelf’ is een initiatief van Stichting Natuur en Milieu. Hoofdpartners zijn Microsoft, Centraal Beheer Achmea, NS, het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de Taskforce Mobiliteitsmanagement (Platform Slim Werken Slim Reizen). Partners  zijn ANWB, KPN, Rabobank, Vitae en Veldhoen+ Company. De campagne wordt mede mogelijk gemaakt door de Nationale Postcode Loterij.
Bron: Natuur en Milieu
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor