Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

NMU betreurt aanleg extra rijstroken A2

  •  
09-09-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
file_26.jpg
De ontwikkelingen rond de A2 landtunnel bij Utrecht wekken verbazing bij de Natuur en Milieufederatie Utrecht (NMU): jarenlange vertraging en dan als oplossing extra rijstroken op de A2. De verbijstering en ergernis alom vindt de NMU terecht. In deze tijden van crisis kan minister Eurlings de euro’s beter besteden door alles in te zetten op realisatie van de tunnel.
De NMU vindt het bedroevend dat de minister in deze financieel onzekere tijden niet kiest voor de echte oplossing; namelijk investeren in het vinden van oplossingen voor de ontstane problemen. De huidige ‘oplossing’ – tijdelijke rijstroken creëren – is slechts kapitaalvernietiging. Bovendien wordt de energie en menskracht voor de weg op deze manier verkeerd gebruikt. Nog langer wachten op ingebruikname van de landtunnel is het laatste wat moet gebeuren.
Zowel Leidsche Rijn als Utrecht west wachten al jaren op de ingebruikname van de tunnel. Flink minder geluidsoverlast en stank is waarschijnlijk het positieve resultaat..In plaats van meer rust en schone lucht lijkt nu het omgekeerde te gebeuren door de verbreding; meer herrie en meer luchtverontreiniging.
De gemeente Utrecht wil snel beginnen met de bouw van Leidsche Rijn centrum en fietsers tussen Leidsche Rijn en de stad wachten met smart op de realisatie van de fietsbrug. Meer en breder commitment voor de ingebruikname van een wegverbreding had men zelden. Daarom is het een veel betere optie om geld en energie te steken in een werkende tunnel.
De verbreding van de A2 tussen Eindhoven en Amsterdam is bijna een feit. Over het hele traject is de weg stevig verbreed. Bij Utrecht is een bovengrondse tunnel gebouwd. De tunnel maakt het mogelijk om geluidsoverlast en luchtverontreiniging voor de Utrechtse bevolking te beperken tegelijk het centrum van Leidsche Rijn over de A2 te realiseren.
De belangrijkste fietsverbinding tussen Leidsche Rijn en de oude stad is afhankelijk van de oplevering. Onder meer door problemen met de veiligheidssystemen dreigt de tunnel pas in 2013 open te gaan. Omdat de oude A2 bij Utrecht minder capaciteit heeft dan de elders dreigt er een bottleneck te ontstaan met files tot gevolg. Daarom wil de minister de A2 hier verbreden.
Bron: Natuur en Milieufederatie Utrecht

Meer over:

nieuws - milieu
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor