De Scheggeldergrub in het Savelsbos bij Eckelrade heeft een nieuwe voetgangersbrug gekregen. Het blijkt bepaald niet gemakkelijk om de vijftien meter lange staalconstructie op zijn plek te krijgen. Een stoet van boswachters, bruggenbouwers en geïnteresseerden trekken over de modderige wandelpaden. In hun midden een vijftien meter lange stalen voetgangersbrug, op wieltjes gezet en voortgeduwd door een kleine rupskraan, op weg naar zijn einddoel.
Een half jaar terug viel een grote boom op de brug uit 1957, met flinke schade als gevolg, aldus Clemens van Hövell, opzichter bij Staatsbosbeheer. Maar belangrijker nog, er zit schimmel in het hout van de brug en die veroorzaakt rot. "Dat is niet tegen te houden, en we willen geen risico's lopen'', legt Van Hövell uit. Voor wandelaars een belangrijke vernieuwing. De brug ligt in allerlei wandelroutes: het Krijtlandpad, een wandelroute van Staatsbosbeheer en het Pelgrimpad, een route van de NS. En er zijn ook gewoon veel mensen uit de streek die hier komen wandelen."De oude brug is indertijd ook gebouwd als attractie voor recreanten" weet Van Hövell.
Operatie
De nieuwe brug moet de bijna vijftig jaar oude houten brug vervangen. Maar omdat het zo goed als onmogelijk is om de plek te bereiken met grote hijskranen, wordt de 3,5 ton zware brug door het bos gerold. "Een spannende operatie, zeker geen dagelijkse kost", is de mening van bruggenbouwers en de mensen van Staatsbosbeheer. Een uur duurt het voordat de brug midden in het bos overgeladen is op wieltjes. Na enige tijd en flinke inspanning wordt de nieuwe brug op zijn plaats gereden, over de oude brug heen. Het idee om het zo te doen, komt van bruggenbouwer Haasnoot, vertelt Rob Schuining, uitvoerend projectleider van het Katwijkse bedrijf. Een handigheidje. Door de nieuwe brug over de oude heen te rijden, heb je geen hijskraan nodig. Wanneer de wandelbrug van anderhalve meter breed eenmaal ligt, kan de oude brug er onderuit gesloopt worden.
Stalen brug
Duur was de nieuwe brug en de installatie volgens de man van Staatsbosbeheer niet: een kleine 34.000 euro. Om de kosten zo laag mogelijk te houden, heeft Staatsbosbeheer overigens bewust voor een stalen brug gekozen. Een houten exemplaar oogt misschien natuurlijker, maar is veel duurder. De brug in het Savelsbos is nu weer open. De werkzaamheden zijn dan misschien nog niet klaar en de oude brug ligt er mogelijk nog onder, maar dichthouden heeft geen zin. Ervaring leert dat wandelaars zich toch niet tegen laten houden.