Nederland staat in de top 5 van EU landen die in 2011 oude schepen verkochten om op de stranden van Zuidoost Azië te laten slopen. Twaalf oude zeeschepen waarvan de laatste eigenaar een Nederlands bedrijf was, eindigden in 2011 in India. Dit maakte het NGO Shipbreaking Platform, een internationale coalitie van mensenrechten –en milieuorganisaties die zich inzet voor een duurzame sloop van zeeschepen, gisteren bekend. Zij stelde een top 10 op van EU landen die in 2011 schepen verkochten voor de sloop op de stranden van Zuidoost Azië.
De Nederlandse rederijen die hun schepen onder erbarmelijke omstandigheden lieten ontmantelen in India zijn: Seatrade Holding B.V. (6 schepen), Royal Boskalis Westminster N.V. (2 schepen), Kahn Scheepvaart B.V. (2 schepen) RMR Shipmanagement B.V. (1 schip) en Vroon B.V. (1 schip).
Na ongeveer 30 jaar is een zeeschip ‘op’. Het wordt dan verkocht en ontmanteld voor het staal. Tegenwoordig eindigen de meeste schepen op de stranden van India, Bangladesh en Pakistan. Regels voor het dumpen van giftig afval zijn daar nauwelijks of worden niet gehandhaafd en lonen zijn laag. Bij de ontmanteling komen schadelijke afvalstoffen vrij als asbest, olie en zware metalen. Dit gebeurt onder onveilige werkomstandigheden, waarbij zelfs geregeld doden vallen. Vegetatie en vis rondom sloopstranden zijn nagenoeg verdwenen. Jaarlijks worden zo’n 800 schepen gesloopt, een merendeel hiervan op de stranden van India, Bangladesh en Pakistan.
Stichting De Noordzee is medeoprichter en lid van het Shipbreaking Platform. “Ongelofelijk dat er nog steeds Nederlandse bedrijven zijn die oude schepen doorverkopen om op een strand te worden gestript voor het staal. Slecht voor de gezondheid van de arbeiders op de sloopstranden, rampzalig voor het lokale milieu en slecht voor het imago van de Nederlandse scheepvaartsector”, aldus Merijn Hougee van Stichting De Noordzee.
De Top 10 en het aantal schepen dat zij in 2011 verkochten voor de sloop:
1. Griekenland (100 schepen)
2. Noorwegen (24)
3. Verenigd Koninkrijk (13 )
4. Nederland (12 )
5. Duitsland (11 )
6. Italië (9)
7. Cyprus,Zwitserland (5)
8. Bulgarije,Denemarken,Roemenië (4)
9. Letland, Polen, Spanje, Zweden (3)
10.België, Finland, Ierland, Slovenië (1)
Deze lijst is een aansporing voor Europa om voortgang te maken met haar plannen voor een verbeterde handhaving van bestaande regels. Voorstellen van de Europese Commissie hiervoor worden half maart verwacht. Stichting De Noordzee hoopt dat de Nederlandse regering bij de onderhandelingen hierover een duidelijke stem laat horen.
Er zijn tegenwoordig goede alternatieven voor sloop op de stranden. Op diverse plaatsen kunnen schepen op verantwoorde wijze gesloopt worden, onder meer in China. Enkele rederijen nemen al hun verantwoordelijkheid. Zo laat MAERSK zijn schepen op een meer verantwoorde manier slopen in China.