Nederland worstelt met milieubeleid
• 07-05-2004
• leestijd 2 minuten
De uitstoot van milieuvervuilers als koolstofdioxide (CO2) loopt terug, maar tegelijkertijd haalt Nederland met dit beleid niet de doelen, die hiervoor binnen Europa zijn gesteld. Naast de effecten voor milieu en burgers riskeert Nederland hiermee ingebrekestellingen en Europese boetes.
In de Milieubalans 2004, het (inmiddels tiende) milieujaarverslag van Nederland, schetst het Milieu- en Natuurplanbureau van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) hoe Nederland worstelt met haar milieubeleid. De afgelopen twee jaar heeft Nederland ,,een grotere achterstand'' opgelopen bij de invoering van de Europese milieurichtlijnen, ,,waardoor het nu tot de achterblijvers in Europa behoort'', zo stellen de onderzoekers vrijdag bij de presentatie van de milieubalans. Resultaten zijn het afgelopen jaar wel degelijk geboekt. Zo is de uitstoot van CO2 door de economische recessie iets gedaald door kleinere industriesector. Het autoverkeer en electriciteitscentrales hebben echter iets meer CO2 uitgestoten.
Ook het stikstof- en fosfaatoverschot in de landbouw is de afgelopen vijf jaar met 30 procent gedaald. Dat is een goed resultaat, maar nog altijd niet voldoende om aan de norm te voldoen. Wanneer Nederland vasthoudt aan de huidige milieukoers, zijn meerdere doelen volgens de onderzoekers niet haalbaar. De uitstoot van zwaveldioxide (SO2), stikstofoxiden (NOx) en vluchtige organische stoffen zal in 2010 ondanks geplande maatregelen ,,waarschijnlijk'' groter zijn dan is afgesproken.
Ook het aanvullende kabinetsplan 'Erop of eronder' biedt wat dat betreft weinig soelaas. Dat plan is nog ,,onvoldoende uitgewerkt en gefinancierd''. Op een aantal punten is Nederland volgens de onderzoekers wel op de goede weg. Op het gebied van ammoniak en de uitstoot van broeikasgassen door de chemische industrie lijken de gestelde eisen wel haalbaar. Nederland is niet de enige die met de milieunormen worstelt. Wat betreft de uitstoot van NOx, dat smogvorming veroorzaakt, hebben de andere EU-landen ook ,,de meeste moeite'' de doelen te halen. Verkeersmaatregelen zijn nodig volgens het RIVM om de luchtkwaliteit daadwerkelijk volgens de afspraken te verbeteren. (ANP)