"Milieukeur garandeert een hoogwaardig product"
• 05-01-2007
• leestijd 2 minuten
Een bier gemaakt van milieuvriendelijke grondstoffen via een duurzaam productieproces is vanzelfsprekend een kwalitatief hoogwaardig product. “Zo dragen wij dat bij Gulpener ook uit,” vertelt John Halmans. Hij werkt al meer dan twintig jaar bij Gulpener Bierbrouwerij B.V. en is momenteel directeur. Het handelen van de bierbrouwerij is doordrenkt met de ‘People Profit Planet’-gedachte. Halmans ziet Milieukeur als een signaal naar zijn omgeving dat Gulpener milieu serieus aanpakt. De grootste inspanning die de brouwerij voor Milieukeurcertificering moest leveren, was het bijeen krijgen van voldoende gerst- en hoptelers die én uit de regio komen én Milieukeurgecertificeerd zijn. Inmiddels zijn dat er zo’n vijftig, goed voor 500 hectare milieuvriendelijke teelt.
Halmans: “Dat Gulpener succesvol is, komt deels doordat we blijven innoveren en onderscheidend willen zijn,” vertelt Halmans. “Daarnaast constateren we een toenemende behoefte aan onze manier van ondernemen. Consumenten die verantwoorde en kwalitatief hoogwaardige producten willen kopen, weten ons steeds beter te vinden. Er is een toenemende vraag naar ons bier. Milieukeur draagt daar zeker aan bij. Er bestaan volgens mij twee soorten consumenten: consumenten die veel willen voor weinig geld (dat is helaas een zeer grote groep) en consumenten die bewust kiezen voor kwaliteit. Voor die laatste groep heeft Milieukeur meerwaarde.”
“De meerwaarde van Milieukeur voor Gulpener is ondermeer dat onze kwaliteit nu door derden wordt gecontroleerd. Milieukeur garandeert een hoogwaardig product. Dat betekent dat we zelf minder hoeven uit te leggen. We hebben in 2004 Milieukeur behaald voor al onze bieren. De komende jaren gaan we proberen om onze productieprocessen nog verder te verduurzamen. We zijn nu bijvoorbeeld al bezig met de verbetering van onze warmwateropslag. De tank is op een andere plek in de brouwerij gezet en wordt op dit moment geïsoleerd. We hebben berekend dat deze aanpassingen een energievoordeel van 10.000 megajoule per maand zullen opleveren. Verder werkt de lichtreclame op de brouwerij sinds kort op zonne-energie. Dit jaar beginnen we met het plaatsten van zonnecellen in de lichtreclame van Gulpener op de gevel van vijftig cafés. Kortom: er valt nog genoeg te doen. We zullen SMK vooral blijven inschakelen als klankbord op het gebied van duurzaam ondernemen.”