Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Milieudefensie start klimaatgesprekken met grootste vervuilers

  •  
08-07-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
124 keer bekeken
  •  
uitstoot

© Foto: pixabay

Tientallen zogeheten ‘Veranderaars’ van Operatie Klimaat (Milieudefensie) starten vandaag klimaatgesprekken bij de grootste vervuilers van Nederland. Zij praten met werknemers, omwonenden en klanten over het ontbreken van serieuze klimaatplannen van vervuilende bedrijven en financiële instellingen.

Klimaatcrisis-Index

Milieudefensie stelt dat alle bedrijven in 2030 hun CO2-uitstoot met minstens 45 procent verminderd moeten hebben. Dat percentage legde de rechter vorig jaar ook op aan Shell. Het NewClimate Institute, een onderzoeksbureau gespecialiseerd in klimaatbeleid, heeft dit doorberekend voor 29 grote vervuilers.

Wat blijkt? Met hun huidige plannen komen de ondernemingen gemiddeld nog maar uit op een reductie van 19 procent. Daarmee liggen de bedrijven dwars met het klimaatakkoord van Parijs: niet meer dan 1,5 graden opwarming van de aarde.

"De 29 bedrijven op de Klimaatcrisis-Index weten al meer dan dertig, veertig jaar van destructieve klimaatverandering, zonder veel te veranderen. Inmiddels kun je gaan spreken van nalatigheid of opzet", zegt campagneleider Peer de Rijk van Milieudefensie.

In gesprek

Operatie Klimaat-groepen hebben daarom gesprekken gestart met ABN AMRO, ING, Rabobank, Aegon, Nationale Nederlanden, Unilever, Ahold, Friesland Campina, Vion, Dow en Yara.

Er zijn al 175 gesprekken gevoerd met klanten van de Albert Heijn in Rotterdam door de actiegroepen. Veranderaar Metha Bot hoort ergernis over de verspilling van energie, grondstoffen en voedsel bij Albert Heijn: "We luisteren vooral. Door open klimaatgesprekken scherpen wij met klanten en medewerkers de klimaatplannen van Ahold-Delhaize aan."

In Utrecht en op de Amsterdamse Zuid-as knopen Veranderaars gesprekken aan met werknemers en klanten van van bankfilialen. Veranderaar Saskia Lieon: "Banken als ING geven onze toekomst vorm, dat is hun maatschappelijke taak. Zolang de top nog tot vervuilende investeringen besluit, gaan wij nog decennia de gevolgen voelen. Daarover gaan we in gesprek."

Scope 3: wie is verantwoordelijk?

In de klimaatzaak tegen Shell vorig jaar oordeelde de rechter dat het bedrijf niet alleen de volledige verantwoordelijkheid voor zijn eigen uitstoot draagt, maar ook voor de impact van leveranciers en van klanten die olie, kolen of gas van Shell gebruiken. Dit Scope 3-principe geldt voor alle grote vervuilers.

In de gesprekken benadrukken de Veranderaars het belang van CO2-reductie in Scope 3, de uitstoot van de diensten of producten die een bedrijf in- of verkoopt. Scope3 vormt gemiddeld 80% van de uitstoot van bedrijven. Zolang bedrijven geen volledig beeld hebben van de uitstoot in de gehele productieketen, schuiven ze een groot deel van hun verantwoordelijkheid onder het tapijt, aldus Milieudefensie.

Bron: Milieudefensie

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor