Milieudefensie: 'met harder rijden laat dit kabinet de steden stikken'
• 23-12-2011
• leestijd 2 minuten
De Tweede Kamer besluit vandaag over de maximumsnelheden op snelwegen en de 80-kilometerzones. Helaas vindt de politieke discussie niet plaats op basis van feiten over de luchtkwaliteit, waarschuwt Milieudefensie. Hierdoor dreigen de 80-kilometerzones te verdwijnen. Tweede Kamerlid Sander de Rouwe van het CDA wil geen verhoging van de snelheidsnorm waar dat gepaard moet gaan met maatregelen tegen verslechteren van de luchtkwaliteit, maar laat de interpretatie van de luchtkwaliteit over aan minister Schultz van Haegen. De minister baseert zich op haar eigen berekeningen die tegengesproken worden door feitelijke meetresultaten.
Slecht gesteld
De meetstations van RIVM en de GGD langs de stedelijke snelwegen wijzen bijvoorbeeld uit dat het nog steeds slecht is gesteld met de luchtkwaliteit in de steden. Ivo Stumpe van Milieudefensie: “dit kabinet laat de steden stikken, voor een paar seconden tijdswinst voor de automobilist.” Minister Schultz stelt dat het schoon genoeg is in de steden. Ze baseert zich hierbij op berekeningen en optimistische scenario's in plaats van daadwerkelijke meetresultaten. Stumpe: “De minister doet alsof er geen vuiltje aan de lucht is, terwijl de fijnstofnormen op tal van plaatsen worden overschreden.” Langs de A10 west door Amsterdam is dit jaar bijvoorbeeld maar liefst op 43 dagen de fijnstofnorm overschreden. Het gaat hier om overschrijdingen van de Europese norm voor luchtkwaliteit.
Verkeersveiligheid
Het CDA heeft in de kritiek op de plannen van Schultz geen oog voor de feitelijke luchtvervuiling. Stumpe: “De Rouwe maakt zich terecht druk om verkeersveiligheid, maar er gaan jaarlijks twintig keer zoveel mensen dood aan de gevolgen van luchtvervuiling, als in het verkeer. We moeten meer doen voor schone lucht, niet minder.”