Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Milieudefensie meet luchtkwaliteit A4 na weigering Rijkswaterstaat

  •  
26-08-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
uitstoot_auto_02.jpg
Milieudefensie gaat zelf controleren of de uitstoot van uitlaatgassen langs de A4 bij Leiderdorp binnen de normen blijft. Ondanks een lopend bezwaar bij de Raad van State werkt Rijkswaterstaat op dit moment aan de verbreding van deze snelweg. De effecten voor mens en natuur worden echter niet gemeten terwijl uit onderzoek blijkt dat bredere wegen tot meer verkeer en dus meer uitlaatgassen leiden.
Milieudefensie heeft Rijkswaterstaat gevraagd om de kwaliteit van de lucht permanent in de gaten te houden. Op de momenten dat de concentratie giftige stoffen boven de wettelijke norm uitkomt, moet de snelheid op het verbrede tracé tijdelijk omlaag. Dat kan door een meetstation te koppelen aan de maximumsnelheid op de matrixborden boven de weg. Rijkswaterstaat wijst het voorstel echter van de hand.
“Een slechte luchtkwaliteit door groeiend verkeer is de grootste zorg van Milieudefensie bij de verbreding van de A4 bij Leiderdorp. Door ons voorstel voor een actief meetsysteem af te wijzen, laat Rijkswaterstaat zien dat het geen vertrouwen heeft in zijn eigen voorspellingen voor de luchtkwaliteit na verbreding van de snelweg”, zegt directeur Hans Berkhuizen van Milieudefensie.
“Milieudefensie wil een garantie voor de kwaliteit van de leefomgeving. Daarom laten wij door een onafhankelijk bureau de luchtkwaliteit meten. De modellen van Rijkswaterstaat rekenen de lucht schoon terwijl elk jaar uit metingen van andere overheidsinstellingen blijkt dat de voorspellingen niet uitkomen,” aldus Berkhuizen.
De discussie over de A4 bij Leiderdorp kent een lange voorgeschiedenis. In 2007 stak de Raad van State na bezwaar van Milieudefensie een stokje voor de verbreding omdat Rijkswaterstaat geen gedegen onderzoek naar de gevolgen voor de luchtkwaliteit had gedaan. Een deugdelijk vervolgonderzoek is er nooit gekomen.
In plaats daarvan heeft minister Camiel Eurlings van Verkeer vorig jaar de regels versoepeld, onder andere met de Tracéwet. Door deze wet mag Rijkswaterstaat wegen aanleggen en verbreden nog voordat alle lopende procedures zijn afgerond. De verbreding van de A4 bij Leiderdorp is de eerste grote operatie die voortijdig is gestart.
Op dit moment werkt Rijkswaterstaat aan een verdiepte aanleg van het nieuwe tracé, inclusief geluidsschermen. Met de bewoners is Milieudefensie voorstander van deze maatregelen. De geplande extra rijbanen, die Eurlings als voorwaarde voor de verdiepte aanleg en schermen stelde, zorgen echter voor meer verkeer en daarmee voor meer uitlaatgassen.
Bron: Milieudefensie

Meer over:

nieuws - milieu
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor