Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Luchtkwaliteit in gevaar door 130 km/u

  •  
05-02-2016
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
uitstoot_auto_02.jpg
Rond snelwegen waar vanaf vandaag de maximumsnelheid is verhoogd naar 130 kilometer per uur komt de luchtkwaliteit in gevaar. De kans is groot dat daar de Europese norm voor de luchtkwaliteit wordt overschreden, zeggen onderzoekers van zowel RIVM als TNO. Dit schrijft de Volkskrant vrijdag. 
Tegenspreken
Minister Schultz van Infrastructuur stelt dat de lucht nog voldoende schoon blijft als er 130 kilometer per uur gereden mag worden. De twee belangrijke onderzoeksinstituten spreken dit dus tegen. Op delen van de A1, A27, A28 en A58 mag nu harder gereden worden. Vanaf mei mag ook op de A2 tussen Holendrecht en Vinkeveen 130 km/u gereden worden in de avond en nacht. 
‘Beperkte stijging’
Ingenieursbureau Tauw heeft in opdracht van Schultz onderzoek gedaan. Hieruit bleek dat er maar een beperkte stijging van de hoeveelheid stikstofdioxide (NO2) in de lucht zou zijn. En dat hier mee de Europese normen niet overschreden worden. NO2 is een schadelijke stof die afkomstig is uit dieselauto’s. 
De Europese norm is 40 microgram. Tauw zegt dat de concentratie NO2 nergens boven het jaargemiddelde van 38 microgram per kubieke meter lucht komt. De marge van 2 microgram is genoeg zodat de concentratie nergens boven de norm uit komt. 
Veel onzekerheden
Het RIVM is daar minder zeker van. Het rijksinstituut levert de modellen waarmee Tauw heeft gewerkt. Volgens het RIVM zijn uitschieters mogelijk van 8 microgram boven of beneden het limiet, door onzekerheden in de data waarmee het rijksinstituut moet rekenen. Joost Wesseling, onderzoeker van het RIVM, zegt dat de werkelijke waarde flink hoger kan liggen dan de 38 microgram.
Volkswagenschandaal 
Daar komt nog bij dat sinds het Volkswagenschandaal nieuwe dieselauto’s in kwaad daglicht zijn komen te staan. De uitstoot van stikstofoxiden door deze auto’s is misschien minder gedaald dan wordt verondersteld. Dit zorgt voor nog meer onzekerheden in de berekeningen. Onderzoeker voertuigemissies bij TNO, Norbert Ligterink, zegt daarom 'risico's voor de toekomst' te zien.
Meer verkeer
TNO doet de voertuigmetingen die in het model gebruikt worden om de toekomstige concentraties stikstofoxiden te bepalen. De prognoses over hoeveel verkeer er in 2015 zal rijden zit ook in die modellen. 'Maar recentelijk is een onverwacht sterke toename van de files waargenomen, vermoedelijk door de economische groei', zegt Ligterink tegen de Volkskrant. Meer verkeer en files zorgen voor een hogere uitstoot van stikstofoxiden, die eveneens niet in de modellen verwerkt is. Ook de lage brandstofprijs stimuleert het autoverkeer.
Gevolgen
Het is volgens de onderzoeker van TNO ook nog onduidelijk wat de gevolgen zijn van langer aaneen 130 km/u rijden op de snelweg. Ligterink denkt dat automobilisten nu vaak hun snelheid niet aanpassen omdat er slechts op korte stukken hard gereden mag worden. 'Het is de vraag of dat zo blijft. Als straks lange stukken harder gereden kan worden, gaan automobilisten dat misschien vaker doen.' Zegt hij tegen de Volkskrant. Het is de bedoeling dat straks op driekwart van de snelwegen 130 km/u gereden mag worden. 
‘Rookgordijn’
Milieudefensie is fel tegen de verhoging. ’Er wordt een rookgordijn van schijnzekerheid opgetrokken, waardoor het lijkt of er geen enkel risico is dat de normen worden overschreden als de snelheid wordt verhoogd', zegt campagneleider verkeer Anne Knol tegen de Volkskrant. 'Het is onmogelijk op elke straathoek tot op de microgram nauwkeurig te berekenen hoe vervuild de lucht is en hoe dat in de toekomst zal zijn. Dat snapt iedereen, maar het ministerie weigert de consequenties daarvan in te zien.' Teken de petitie van Milieudefensie voor schone lucht.
‘Geen overschrijding’
Schultz geeft toe dat de luchtvervuiling iets toeneemt door de snelheidsverhoging, maar binnen de wettelijke normen blijft. Ze verwacht geen overschrijdingen te verwachten aangezien de norm van 2 microgram en dat concentratie NO2 de afgelopen jaren is afgenomen. Ook zegt ze dat er jaarlijks wordt gemonitord. Het blijkt uit metingen dat de concentratie NO2 niet over de 35 microgram komt langs trajecten waar de snelheid al tot 130 is verhoogd. Een woordvoerster van de minister wil niet zeggen of de snelheid wordt teruggedraaid als de norm toch wel wordt overschreden. 
D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven wil dat Schultz de waarschuwingen van TNO en RIVM serieus neemt en zich aan de belofte houdt. 'Bij twijfel mag de maximumsnelheid niet worden verhoogd ten koste van onze gezondheid.'
Bron: Volkskrant
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.