Lowlandsgangers dagen Adidas uit kleding gifvrij te produceren
• 19-08-2011
• leestijd 2 minuten
Greenpeace organiseert tijdens Lowlands een spectaculair waterspel om festivalbezoekers te laten ervaren hoe erg de watervervuiling is in de Chinese rivieren. Voor de kledingproductie van grote sportmerken, zoals Adidas, wordt gif in het water geloosd. Bezoekers kunnen Adidas ter plekke laten weten dat ze deze vervuiling onacceptabel vinden. Het gaat om stoffen die in Europa al lang verboden zijn in de textielindustrie.
Giftig
Festivalgangers die meedoen aan het waterspel ‘Detox Challenge’ pompen vervuild afvalwater door een buizenstelsel. Daar tegenover staan Lowlandsgangers die een pijplijn bouwen om te voorkomen dat dit giftige water in het milieu terecht komt. Lukt dat niet, dan gaat er een luchtalarm af. Ze verliezen, net als de miljoenen Chinezen die naast gifdumpende kledingfabrieken wonen. Ook kunnen bezoekers op een speciale kledingbeurs hun eigen, met gifstoffen vervuilde kleding omruilen voor een frisse, DETOX vintage-outfit. En via een petitie wordt Adidas opgeroepen zijn hele productieproces 100 procent gifvrij te maken.
Drinkwater
De stoffen die in China in het water belanden zijn hormoonverstorend en kankerverwekkend. Ze worden niet afgebroken door de natuur en blijven dus voor altijd in het milieu. “Mensen halen hun drinkwater uit dezelfde rivieren waarin kledingfabrieken troep lozen, ze vissen in rivieren van gif”, zegt Ilze Smit van Greenpeace. “Het is belachelijk dat voor het maken van onze kleding mensen aan de andere kant van de wereld ziek worden! Adidas moet, net al zijn grote concurrent Nike, van zijn Chinese leveranciers een gifvrije kledingproductie eisen.”
Deze week werd bekend dat Nike 'just did it!' Nike zorgt dat tijdens de productie van zijn kleding en schoenen geen gifstoffen meer in het milieu terechtkomen. Dat moet vóór 2020 zijn geregeld en geldt voor alle merken van Nike Inc, waaronder Umbro en Converse. Greenpeace blijft Nike de komende tijd in de gaten houden en vraagt Adidas het goede voorbeeld van zijn grootste concurrent te volgen.
Foto: (cc) Allert Aalders
Bron: Greenpeace