Vliegreizen zijn steeds populairder, mede dankzij goedkope tickets. Die lage prijzen zijn mogelijk doordat vliegtickets zijn vrijgesteld van btw en over kerosine geen accijns wordt geheven. Zou dit wel gebeuren, dan levert dit de Nederlandse schatkist jaarlijks 2 miljard euro op, berekende Natuur & Milieu.
Natuur & Milieu is een petitie gestart voor een eerlijke prijs van een vliegticket. De vrijstelling van de luchtvaartsector zou niet door elk huishouden betaald moet worden. Veel vliegers (8% van de Nederlanders) zijn verantwoordelijk voor 40% van alle vluchten. Een schril contract met een ruime meerderheid van de Nederlanders (71%) die gemiddeld 1 reis of minder per jaar heeft en dus niet profiteren van de lage kosten van een vliegticket.
De milieuorganisatie keek naar de gemiddelde prijs die Nederlanders voor een ticket betalen: 195 euro. Als daar btw en brandstofaccijns bovenop komen, zou een kaartje 68,60 euro meer kosten. Door dat bedrag te vermenigvuldigen met alle passagiers die via Nederlandse luchthavens vliegen, komt Natuur & Milieu op gemiste belastinkomsten boven de 2 miljard euro.
Milieuschade, luchtvervuiling en gezondheidsklachten
De echte kosten per vliegticket liggen wat de onderzoekers betreft nog hoger. Vliegreizen zorgen namelijk ook voor milieuschade, luchtvervuiling en gezondheidsklachten. Als je die kosten zou doorberekenen, zou de prijs per vliegticket 63 procent hoger liggen dan nu.
Rekensom echte prijs vliegticket
Gemiddeld vliegticket = 195 euro + btw en brandstofaccijns 68,60 euro + milieuschade 54,50 euro. Echt prijs voor een vliegticket = 317,85 euro
Vliegtaks
Op dit moment werkt het kabinet overigens aan de invoering van een vliegtaks, die in 2021 van kracht moet worden. De regering mikt daarbij op een Europese vliegbelasting, maar broedt ook zelf op een wetsvoorstel voor een belasting op vliegreizen. De opbrengst van de taks moet zo'n 200 miljoen euro zijn, schreef staatssecretaris Menno Snel onlangs in een Kamerbrief.