Stichting Natuur en Milieu heeft een worstproeverij gehouden bij de groepen 6 van de Maliebaanschool in Utrecht. Uit de smaaktest onder 45 kinderen blijkt dat gezonde en milieuvriendelijke worst goed scoren. ‘Om je vingers bij op te eten!’ volgens één van de proevers. ’ Worst met ‘minder vlees’ is gezonder en beter voor de natuur en het milieu dan gewone worst. Nu blijkt uit de ‘blindproeverij’ de duurzame worst ook nog lekkerder te zijn.
Kinderen zijn gek op worst. Leverworst, kookworst, boterhamworst. Tegelijk eten kinderen vaak meer vlees dan gezond voor ze is en gezond is voor de natuur en het milieu. Het zou dus goed zijn als kinderen (en hun ouders) minder of gezonder vlees gingen eten. Om minder vlees te eten hoef je tegenwoordig geen vegetariër meer te worden. Je kunt namelijk worsten kopen waarbij minimaal 20 procent van het vlees is vervangen door plantaardige eiwitten. Dit zijn zogenaamde ‘hybride’ worsten. Deze worsten bevatten de helft minder vet en zijn bovendien beter voor het klimaat en voor de natuur. Voor de productie van grondstoffen is namelijk minder grond nodig is, hoeft minder bos te worden gekapt en er wordt minder CO2 uitgestoten.
Als een gezin van vier personen elke week 250 gram gekookte worst eet en overstapt op ‘hybride’ worst, bespaart dat 16 tot 38 m2 aan natuur en 10 of 20 kilo CO2. Dat komt overeen met de uitstoot van een autorit van zo’n 75 kilometer. Als de hele Nederlandse bevolking de overstap zou maken naar ‘hybride’ worsten zou dat op jaarbasis een besparing opleveren van ongeveer 100 km2 natuur en 60 miljoen kilo CO2 (200 tot 500 miljoen kilometer autorijden).
Sinds kort zijn ‘hybride’ worsten onder de naam Lifestyle te koop bij Deen, Jan Linden, Pois en MCD. Vanaf volgende week zijn ze ook te koop bij C1000, Coöp en Jumbo. Natuur en Milieu is blij met deze innovatie.
Natuur en Milieu richt zich de komende tijd op de introductie van gezonder en duurzamer vlees. De organisatie wil de introductie van alternatieven voor de huidige vleesproductie- en consumptie versnellen en draagt alternatieven aan voor consumenten: lekker, gemakkelijk, gezond en goed voor het milieu. De uitslag van de proeverij is daarbij een goede steun in de rug.