De organisatie die de Nederlandse burger moet stimuleren zwerfafval op te ruimen, brengt al jaren onjuiste informatie over de afbraaktijden van een plastic flesje naar buiten. Dat blijkt uit onderzoek van het duurzame consumentenprogramma
Kassa Groen
(uitzending dinsdag om 19:25 uur op Nederland 2).
Op posters, in advertenties en in een speciaal spel probeert Nederland Schoon kinderen wijs te maken dat een plastic flesje er 5 jaar over doet om af te breken. Plastic blijft eeuwig bestaan. Plastic wordt alleen maar kleiner maar verdwijnt nooit. Plasticspecialist Rudy Folkersma: “ Die 5 jaar klopt gewoon niet, dat is onzin”. Nederland Schoon trekt in het programma het boetekleed aan. Henk Klein Teeselink van Nederland Schoon geeft toe verkeerde informatie te hebben verstrekt. “Wij beamen dat dit opnieuw moet worden gedaan”
De afbraaktijd van een flesje betekent dat het kunststof is afgebroken als het volledig is opgegeten door micro-organismen. Wat een plastic flesje was moet dan zijn vergaan tot water en CO2. Bij plastic duurt dat op z’n minst “eeuwen”.
Misleidend en onjuist
Rudy Folkersma, doctor in de polymeerchemie, geeft in het programma Kassa Groen aan dat dit niet klopt. “Ook al is plastic niet meer te zien, als kleine deeltjes is het nog wel degelijk in het milieu aanwezig”. De op olie gebaseerde kunststoffen die wij dagelijks gebruiken zijn zeer slecht te verteren door micro-organismen. Zo is het mogelijk dat kunststoffen van zo’n 150 jaar oud nog terug gevonden worden.
Dubieuze bronnen
De belangrijkste cijfers die Nederland Schoon al jaren hanteert als het gaat om het afbreken van plastic, blijken voornamelijk verkregen te zijn uit telefoontjes met de industrie. Nederland Schoon werkt in haar campagnes veel samen met de Wageningen Universiteit en de Rijksuniversiteit Groningen. Een onderzoek naar afbraaktijden van zwerfafval heeft Nederland Schoon echter nooit laten doen door deze universiteiten. Nederland Schoon is een voorlichtingsorganisatie die wordt betaald uit geld van de verpakkingsindustrie. In het bestuur zitten bijvoorbeeld Coca-cola, Albert Heijn en de Koninklijke Horeca.
“Een bedrijfsongeval”
Nederland Schoon geeft in het programma aan dat dit een bedrijfsongeval is en dat ze een fout hebben begaan. Nederland Schoon gaat de site, posters en hele advertentiecampagne aanpassen. Klein Teeselink ontkent dat informatie die Nederland Schoon geeft, gestuurd wordt door de verpakkingsindustrie.
Einde aan het statiegeld?
In de uitzending van Vroege Vogels 13 april 2014 bleek al dat de lobby van bedrijven, zoals Coca Cola en Albert Hein, zo groot is dat zelfs het statiegeld op plastic flessen dreigt te verdwijnen. Onderzoek van CE Delft toont aan dat de besluiten over de mogelijke afschaffing van het statiegeld op flessen gebaseerd zijn op een wetenschappelijke studie uit 2012 waarin de kosten van het systeem zwaar zijn overdreven en de opbrengsten sterk zijn onderschat.
Luister naar de uitzending en teken de petitie