Op 20 drukke verkeersknooppunten door heel Nederland keken automobilisten vanochtend vreemd op. In de regen of in een waterig zonnetje waren figuren in felroze badjassen te zien met een laptop op schoot. Langs de kant bij afritten van snelwegen vroegen zij aandacht voor Het Nieuwe Werken. Want de meeste mensen checken ’s ochtends vaak eerst hun mail. Waarom zou je dat niet thuis in je badjas met een kop koffie doen? Kun je mooi na de ochtendspits in de auto stappen. Als één miljoen mensen één dag in de week thuis gaan werken, scheelt dat 140.000 auto’s in de spits en daardoor lossen we vrijwel alle files op en besparen we heel veel CO2.
De ludieke actie van Stichting Natuur en Milieu, mede georganiseerd door communicatiebureau Prima Donna, is onderdeel van de Week van Het Nieuwe Werken. Het Nieuwe Werken betekent dat mensen vaker zelf beslissen waar, wanneer en hoe ze werken. Het is een andere manier van werken en samenwerken, ondersteund door de laatste technologie. Werkgevers, werknemers, én het milieu hebben er baat bij. Als we éénvijfde van de zakelijke gesprekken per telefoon of videoconferening gaan doen, besparen we jaarlijks evenveel CO2 als 700 jumbojets heen en terug naar New york uitstoten.
Maar hoe werkt Het Nieuwe Werken nou in de praktijk? Tijdens de Week van Het Nieuwe Werken zijn er allerlei mogelijkheden om hier mee te experimenteren. Dus experimenteer mee tijdens de Week van Het Nieuwe Werken van 8 – 14 november en ontdek of dit ook wat voor jou is. Ga naar
www.hetnieuwewerkendoejezelf.nl
om te zien welke mogelijkheden er allemaal zijn. Managers, HR-medewerkers en OR-leden kunnen een kijkje nemen bij twintig bedrijven die hun kantoor al helemaal hebben ingericht op Het Nieuwe Werken. Mede dankzij koplopers als het Telewerkforum en de Rabobank kunnen honderden mensen in dit Open Huis programma ervaren hoe Het Nieuwe Werken eruit ziet.
Coalitie
De campagne ‘Het Nieuwe Werken doe je zelf’ is een initiatief van Stichting Natuur en Milieu. Hoofdpartners zijn Microsoft, Centraal Beheer Achmea, NS, het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de Taskforce Mobiliteitsmanagement (Platform Slim Werken Slim Reizen). Partners zijn ANWB, KPN, Rabobank, Vitae en Veldhoen+ Company. De campagne wordt mede mogelijk gemaakt door de Nationale Postcode Loterij.