'Grote verschillen brandstofverbruik'
• 19-02-2016
• leestijd 2 minuten
Vaak zit er een wereld van verschil tussen het brandstofverbruik opgegeven door de fabrikant en in het verbruik in de praktijk. Dat verschil wordt steeds groter. ANWB en Natuur & Milieu maken zich al langer zorgen om deze ontwikkeling. Dat is reden om de informatie in de Top10-overzichten met zuinige auto’s aan autogebruikers te verbeteren. Met ingang van 2016 wordt niet langer uitgegaan van het door de fabrikant opgegeven verbruik, maar van het te verwachten praktijkverbruik.
Formule
Het indicatie praktijkverbruik is gebaseerd op een formule van TNO en Travelcard. Deze formule is samengesteld na de analyse van een zeer grote hoeveelheid data over getankte liters per auto en gereden kilometers. Grondslag zijn de ritten van 290.000 zakelijke rijders.
Grote verschillen
De verschillen tussen het door de fabrikant gemeten verbruik en het indicatieve praktijk verbruik zijn aanzienlijk. Zo blijkt het verschil tussen praktijk- en fabrieksverbruik bij de zuinigste auto’s in het overzicht meer dan 50 % te zijn. Het verbruik van de Peugeot 308 (middelgroot diesel) bijvoorbeeld blijkt in de praktijk geen 1 liter op 32,3 kilometer, maar 1 op 20,6. De Toyota Prius (middelgroot benzine) heeft een verbruik van 1 op 21,5 in plaats van het door de fabrikant opgegeven verbruik van 1 op 33,3.
Meest zuinig
Desondanks is de nieuwe uitvoering van de Toyota Prius de absolute nummer 1 onder alle voertuigen. Bijzonder, omdat de Prius als middelgrote benzineauto door zijn verfijning van de hybridetechniek zuiniger is dan de zuinigste diesel. De Prius heeft een verwachte praktijkverbruik van 1 op 21,5 kilometer en een bijbehorende CO2-uitstoot van 111 gram per kilometer. Een flinke vooruitgang in vergelijking met de vorige Prius.
De meest zuinige diesels zijn de kleinere Citroën C3, de DS3 en de Peugeot 208. Alle drie de voertuigen hebben een praktijkverbruik van 1 op 21,3 kilometer en een bijbehorende CO2-uitstoot van 125 gram per kilometer.
Nieuwe meetcyclus
Het grote verschil tussen verbruik in de praktijk en gemeten door de fabrikant zal spoedig tot het verleden gaan behoren. In 2017 zal een nieuwe meetcyclus verplicht worden, de zogenoemde WLTP-cyclus, waardoor er een beter beeld van het verbruik zal ontstaan.
Bron: ANWB en Natuur & Milieu