Groen autorijden kan veel geld schelen
• 07-11-2007
• leestijd 3 minuten
Het milieu is hot. Ook in de autowereld wordt inmiddels onder een groene vlag aan de consument getrokken. Volgend jaar ligt de milieulat zo hoog, dat vrijwel iedereen fors meer gaat betalen om auto te rijden, tenzij hij kiest voor een klein milieuvriendelijk autootje. Groen autorijden is big business geworden. Spaarmodellen vliegen de autokoper om de oren, zelfs BMW meet zich een groen imago aan. Autoverzekeringen lokken klanten met 'recycling' reparatiemethoden. Daarbij wordt in de garage gewerkt met gereviseerde en gebruikte onderdelen. Shell leert de klant zuiniger rijden en ook leasemaatschappijen springen op de voortdenderende duurzaamheidstrein.
Toch is het vooral de overheid die onder een groene vlag naar het banksaldo van de automobilist lonkt. De 17 miljard euro die de automobilist jaarlijks al via allerhande heffingen moet betalen, wordt in 2008 nog eens met een half miljard opgeschroefd.
Vanaf 2009 lopen de bedragen nog veel verder op. Met als kers op de taart de verhoging van de btw met 1 procent. Met de landelijke campagne 'Stop Bos.nl' hangen vervoerders- en brancheorganisaties tot eind november aan de handrem. Dan kijkt de Tweede Kamer definitief naar de begrotingsplannen. Voor de consument een spannend moment,want als alle voorstellen werkelijkheid worden, gaat het zo ongeveer elke automobilist veel geld kosten.
Hoe zit dat in grote lijnen? Om te beginnen worden vooral eigenaren van grote auto's en diesels en zakelijke rijders financieel belaagd. Niet alleen bij de aanschaf van de auto. Zo is het de bedoeling dat mensen met een auto van de zaak vanaf volgend jaar 25 procent van de nieuwwaarde van de auto bij hun inkomen tellen. Die bijtelling voor privégebruik van een leaseauto is nu nog 22 procent.
Verder wordt de accijns op dieselbrandstof volgend jaar met drie cent verhoogd. Ook de accijns op een erkend schone brandstof als lpg wordt 1,5 cent hoger. De autolobby veronderstelt dat minister Bos met de accijnsverhoging op lpg wil voorkomen dat te veel rijders op lpg overstappen. Dat is weliswaar goed voor het milieu, maar het scheelt minister Bos inkomsten, is de suggestie.
Een plan dat iedere automobilist raakt, is de beoogde verhoging van de wegenbelasting met 7,2 procent. Daarmee wil het kabinet compenseren dat de bpm (de luxebelasting op aanschaf van een nieuwe auto) in de komende jaren telkens met een paar procent wordt verlaagd. Tegen de tijd dat de kilometerheffing wordt ingevoerd, is het immers de bedoeling dat de automobilist vooral voor de gereden kilometers gaat betalen.
In de showroom wil het kabinet met een zogenoemde slurptax de aanschaf van grote en zware auto's extra belasten. Voor normale middenklassers valt de klap wel mee, maar alles met een gemiddeld verbruik meer dan pakweg 1 op 10 (en bij diesels onzuiniger dan 1 op 13) is aan de beurt. Elk grammetje extra uit de uitlaatpijp betekent 110 euro bovenop de nieuwprijs. Een dikke jeep kan zodoende wel eens 16.000 euro extra gaan kosten. Een 'raceauto' als de Dodge Viper (aanschafprijs zo'n 150.000 euro) zelfs 27.390 euro. Maar het zijn vooral SUV's, ruimtewagens en busjes die door de regering worden aangepakt.
Wie over de aanschaf van een diesel nadenkt, zal binnenkort ook goed moeten opletten hoeveel fijnstof die uitstoot. Een roetfilter is een must. Zelfs een auto die aan de actuele Euro4 norm voldoet, kan anders wel 4.000 euro extra gaan kosten. Bij een 'PC Hoofttractor' als de Toyota Land Cruiser kan dat alleen aan dieseltax zelfs al 11.000 euro bedragen. Gelukkig vangen de nieuwste dieselmodellen met roetfilter het fijnstof op. Het is overigens opmerkelijk, dat voor de consument nergens een overzicht te vinden is waarin de roetuitstoot van auto's wordt opgesomd.
Is het dan alleen financiële kommer en kwel? Het is de bedoeling dat extreem zuinige auto's op allerlei manieren voordeel hebben. Zo'n zogenaamd A-label betekent tot maximaal 1.400 euro bpm-korting. De allerzuinigste modellen, zoals bijvoorbeeld de Lupo van VW, betalen vanaf 1 februari bovendien de helft minder wegenbelasting. Als auto van de zaak hoeft de zuinige rijder geen 25 procent, maar slechts 14 procent fiscale bijtelling te betalen.
Heel veel van die auto's zijn er op dit moment trouwens nog niet. Naast Toyota Prius en Honda Civic Hybride heb je het dan over de Daihatsu Cuore en de drie kleintjes Toyota Aygo, Peugeot 107 en Citroén C1. Smart komt binnenkort met een nieuwe ForTwo CDI diesel die er ook bij mag.