Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Greenpeace houdt supertrawler vast in de haven van IJmuiden

  •  
31-01-2012
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
visnetten.jpg
Op dit moment leggen actievoerders van Greenpeace in de haven van IJmuiden het schip de Maartje Theadora, een van Europa’s grootste vissersschepen van maar liefst 140 meter lang, aan de ketting. Met een kabel is het schip aan de kade verankerd. De milieuorganisatie blokkeert dit gigantische schip om te voorkomen dat het de wereldzeeën gaat plunderen. Omdat dit soort industriële monstertrawlers in Europa niet meer genoeg kunnen vangen, vissen ze met hun gigantische netten en high-tech sonarapparatuur nu ook alle vis weg voor de kleine lokale vissers in andere delen van de wereld, bijvoorbeeld in Afrika. Greenpeace vraagt staatssecretaris Henk Bleker ervoor te zorgen dat de overcapaciteit van de Europese vloot zo snel mogelijk wordt aangepakt. Dit zegt de organisatie in een persbericht.
“Het schip dat wij nu tegenhouden vangt en verwerkt met gemak 200 ton vis per dag en blijft bovendien wekenlang op zee zodat gigantische hoeveelheden vis worden opgeslokt. Er zijn simpelweg te veel van dit soort enorme schepen voor te weinig vis”, zegt Pavel Klinckhamers, campagneleider oceanen bij Greenpeace. “Omdat de Europese zeeën nu bijna uitgeput zijn, verplaatsen deze enorme drijvende visfabrieken zich naar andere regio’s in de wereld. Europese overheden moeten de uit hun voegen gebarsten vissersvloot fors inkrimpen.”
Voedselzekerheid
Greenpeace vindt het schandalig dat Europees belastinggeld wordt gebruikt om met deze varende visfabrieken ondermeer de slecht beheerde kustwateren van West-Afrika te plunderen. “In deze arme regio lopen de visvoorraden in rap tempo terug, waardoor de voedselzekerheid van miljoenen mensen in gevaar komt”, aldus Klinckhamers. “Het blijkt maar weer dat in Europa economische belangen zwaarder wegen dan de bescherming van lokale arme vissers en de visstand.”
Horsmakreel
Vorige week bleek uit onderzoek van ICIJ, een samenwerkingsverband van internationale onderzoeksjournalisten, dat door toedoen van de varende visfabrieken de horsmakreel in de zuidelijke Stille Oceaan vrijwel volledig is verdwenen. Dit schip, de Maartje Theadora, is de afgelopen vijf jaar veelvuldig in de stille Oceaan geweest en heeft zo aan de plundering van de horsmakreel meegewerkt. Nu daar niets meer te halen is, moet voor dit schip weer nieuwe visgronden worden aangeboord, aldus Greenpeace.
Machtige drijvende visfabrieken
In Europa wordt momenteel het Visserijbeleid hervormd. Greenpeace wil dat staatssecretaris Henk Bleker in Europa het teveel aan schepen aanpakt en daarmee kiest voor de meest duurzame vissers. De sleutel van het probleem ligt, volgens de organisatie, bij hem. “Bleker heeft samen met zijn Europese collega’s de oplossing in handen om de Europese visserij duurzaam te maken. Hij kan het niet overlaten aan de marktwerking zoals hij nu voorstelt, dan blijven juist dit soort machtige drijvende visfabrieken op zee”, stelt Pavel Klinckhamers. “De hervorming van het Europese Visserijbeleid is misschien wel de laatste kans om de overbevissing te stoppen, de zeeën te herstellen en juist de duurzame vissers te behouden.”
Bron: Greenpeace

Meer over:

nieuws - natuur
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor