Vanaf vandaag is in de Amsterdamse metrostations geen reclame meer te zien voor ‘fossiele producten’, zoals vliegreizen en auto’s die rijden op fossiele brandstoffen. GroenLinks-wethouder Marieke van Doorninck (Duurzaamheid) en Radjen van Wilsem, CEO van CS Digital Media zetten om 12.45 uur op Amsterdam Centraal Station een handtekening onder dit besluit. Amsterdam is de eerste stad in de wereld die fossiele reclame uit het straatbeeld wil weren.
Unieke stap
Nooit eerder nam een stad de beslissing om reclame puur op klimaatgronden te weren. De afspraak over reclames in de metrostations is de eerste stap van de gemeente om reclame in Amsterdam fossielvrij te maken. De hoofdstad onderzoekt nog hoe ze reclame en marketing(festivals) van fossiele bedrijven als Shell en Exxon kan verbieden.
Reclame Fossielvrij, dat streeft naar een landelijk verbod op reclame van de fossiele industrie en reclame voor vervuilend vervoer, feliciteert Amsterdam en noemt het een belangrijke stap. Coördinator Femke Sleegers: “De beslissing om fossiele reclame uit de metro te weren komt op een cruciaal moment in de strijd tegen de klimaatontwrichting. We hebben geen tijd meer te verliezen om de klimaatdoelen van Parijs te halen. Daar passen geen reclames bij die fossiele brandstoffen normaal houden en die klimaatverandering verérgeren.”
Navolging in andere steden
De beslissing van Amsterdam om fossiele reclame te weren, zorgde landelijk en internationaal voor een golf van vergelijkbare initiatieven. In antwoorden op schriftelijke vragen lieten de colleges van Den Haag, Utrecht en Nijmegen weten open te staan voor een verbod op fossiele reclame, al denken de laatste twee dat zo’n verbod landelijk geregeld moet worden. In het buitenland zijn moties ingediend in Canada, Engeland, Zweden en Finland. Het stadsbestuur van New York City gooit het over een andere boeg en probeert via de rechter een verbod af te dwingen op misleidende reclames van Shell, BP, Exxon en het American Petroleum Institute.
De wens om fossiele reclame te weren staat in een motie die de Amsterdamse gemeenteraad afgelopen december aannam. De motie volgde op een brief waarin Reclame Fossielvrij en 51 Amsterdamse organisaties de stad opriepen om reclame te weren die niet past in haar duurzaamheidsbeleid. Eerder al besloot vervoerder GVB na een actie van Extinction Rebellion Amsterdam om het reclamebeleid aan te scherpen om greenwashing-reclames te kunnen weren van bussen, trams, metro’s en pontjes.
Nieuw soort 'tabakswet'
Reclame Fossielvrij streeft naar een landelijke ‘tabakswet’ voor de fossiele industrie. In de strijd tegen roken was het reclameverbod voor de tabaksindustrie een onmisbare stap. Het veranderde de sociale normen en het nam de verleiding weg. Voor de fossiele industrie is eenzelfde aanpak nodig, betoogt de campagnegroep.