‘Faming’ supermarkt Deen over plofkip_24_08_2012
• 24-08-2012
• leestijd 2 minuten
Vanaf zaterdag 25 augustus zal Wakker Dier op landelijke radio honderden malen te horen zijn met een radiospot waarin supermarkt Deen wordt gecomplimenteerd met hun overstap van plofkip naar kip met een beter leven. De radiospot is onderdeel van de plofkipcampagne. Wakker Dier had de ‘jubelspotjes’ beloofd aan de eerste supermarkt die zou afstappen van plofkip. Supermarkt Deen kondigde deze week aan als eerste supermarkt te stoppen met plofkip. De omschakeling vindt al grotendeels plaats in augustus en zal uiterlijk eind 2014 zijn voltooid. Deen stapt over op kip met één Beter Leven ster van de Dierenbescherming. Circa 3 miljoen kippen per jaar krijgen hierdoor een beter leven. De radiospot is onderdeel van de ‘faming en shaming’ campagnestrategie van Wakker Dier waarin voorlopers in het zonnetje worden gezet en achterblijvers publiekelijk worden aangesproken.
Stop de plofkip
Wakker Dier startte in januari haar plofkipcampagne, met een brief aan meer dan 40 bedrijven die gezamenlijk meer dan 100 miljoen plofkippen per jaar verbruiken. Eerder gaven diverse A-merken al aan dat ze van de plofkip overstappen op kip met 1 Beter Leven ster van de Dierenbescherming: Unilever, Wagner Pizza, Olvarit, Johma, Struik en Domino’s Pizza. Het overgrote deel van de plofkippen belandt echter bij supermarkten. Het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) gaf eerder aan dat de plofkip niet langer acceptabel is en dat de supermarkten in 2020 voor al het verse vlees plofkip-vrij proberen te zijn. Die toezegging is echter meer een vertragingstactiek dan een serieuze stap. Wakker Dier vervolgt haar campagne tegen achterblijvende supermarkten en A-merken.
Faming en Shaming
De plofkipcampagne is niet de eerste campagne die Wakker Dier voert met ‘faming en shaming’, gericht op bedrijven. In 2004 stopten supermarkten met de verkoop van legbatterijeieren. In 2008 kwam er een eind aan de verkoop van vlees van onverdoofd gecastreerde biggen. In 2009 haalden supermarkten blank kalfsvlees uit het schap. Vele restaurants, hotels en alle supermarkten stopten met foie gras na campagnes van Wakker Dier. Ook het aantal kiloknallers (vleesaanbiedingen onder de gemiddelde prijs van kattenvoer) nam de afgelopen twee jaar af met 30%. Wakker Dier zet bedrijven die goede stappen zetten in het zonnetje, bijvoorbeeld met een radiospot voor Calvé en Plus supermarkt toen zij overstapten op diervriendelijkere eieren. Achterblijvers op het gebied van dierenwelzijn worden publiekelijk aangesproken.
Bron: Wakker Dier