Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Eurlings knaagt aan 80 kilometerzones

  •  
24-06-2008
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
80_km.jpg
De 80 kilometerzones op de snelwegen rond de grote steden staan ter discussie en dit keer is het Verkeersminister Camiel Eurlings zelf die de discussie heeft aangezwengeld. De lucht rond de zones is weliswaar schoner geworden, maar de doorstroming is op sommige trajecten flink verslechterd. Eurlings wil daarom gaan experimenteren met dynamische of variabele snelheden, zo liet hij de Tweede Kamer maandag weten.
De bewindsman wil op de noordbaan van de A20 bij Rotterdam gaan proefdraaien met flexibele snelheden; daar zijn de files sinds de introductie van de zone in 2005 met 40 procent toegenomen. Flexibele snelheden zouden evenveel helpen bij het verminderen van fijnstof en de uitstoot van NOx. Ook de A12 bij Den Haag komt in aanmerking voor de proef waarmee daar een eerder aangekondigde verhoging van de maximumsnelheid naar 100 kilometer per uur van de baan is. De resultaten van de experimenten worden in 2009 verwacht.
De Tweede Kamer reageert in eerste instantie overwegend positief op het voorstel. Het CDA is enthousiast en vindt experimenteren niet eens meer nodig, de PvdA is iets genuanceerder. De partij is niet tegen flexibele snelheden, maar vindt dat de zones moeten blijven bestaan waar die wel goed werken. De VVD wil meteen van de zones af. De grootste oppositieparij SP twijfelt nog, maar is in principe wel voorstander van flexibele snelheden voor het bestrijden van files. GroenLinks wil juist op alle trajecten met een slechte luchtkwaliteit 80 kilometerzones instellen.
Automobilistenclub ANWB is op zich voorstander van flexibele snelheden op de snelwegen, maar ze begrijpt niet wat nu precies de bedoeling is van Eurlings. ,,Is hij op zoek naar de optimale snelheid'', vragen ze zich af. Volgens de zegsman was de maatregel behalve voor een schonere lucht ook bedoeld om de doorstroming te verbeteren en de verkeersveiligheid te vergroten.
Het bedrijfsleven toont zich bij monde van vervoersorganisatie TLN en verladersclub EVO blij met de voorgestelde proeven. Zij verwachten dat het dedoorstroming ten goede komt en dat komt hun achterban ten goede. TLN vindt dat op alle snelwegen in drukke periodes een maximumsnelheid van 90 kilometer per uur zou moeten gaan gelden. Dat zou de verschillen in de geldende maximumsnelheden verkleinen.
Van de grote steden is Rotterdam positief over het experiment op de A20 en vindt de stad het terecht dat de zone op de A13 wel blijft bestaan. Amsterdam zou op de ringweg A10 juist graag meer 80 kilometerzones zien. Milieudefensie snapt er helemaal niets van. ,,Het werkt, de lucht is juist schoner geworden'', stelt de milieuclub. De handhaving zou volgens hen wel beter moeten omdat mensen massaal rechts gaan rijden en dat veroorzaakt in hun ogen een slechte doorstroming.
Bron: ANP

Meer over:

nieuws - milieu
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor