Soms weet ik niet waar ik moet beginnen. Als columnist, op de vroege zondag. Dat er teveel is, dat het bijna teveel is. En dat ik dan geacht wordt daar binnen de vier minuten chocola van te maken, voor u. Slaafvrije chocola, vanzelfsprekend, en zo groen en klimaatneutraal en duurzaam mogelijk. Ook.
Oke, waar ik soms gillend gek van wordt is dat zo ongeveer elk bedrijf u ervan probeert te overtuigen dat ze echt nee echt goed bezig zijn, dat alle werknemers en de CEO al helemaal duurzaamheid met grote letters op het voorhoofd hebben getatoeëerd, dat ze druk doende zijn alle eventuele problemen die er nog zijn in het productieproces – ik noem energieverbruik op te grote schaal, oneerlijke handelspraktijken, arbeidsrechten, kinderarbeid, vervuiling, water-uitputting, uitstoot, klimaatverandering - , al die problemen worden opgelost of zijn opgelost tegen de tijd dat u de advertentie heeft gelezen.
Damn, alleen de opsomming hierboven al zou je toch moeten doen twijfelen aan alle zegeningen van wat economische groei wordt genoemd. En ja, wat is het dan fijn en inspirerend dat een econoom als Kate Raworth, met haar donut economy, veel aandacht krijgt. In Buitenhof, in Tegenlicht, in artikelen en interviews. Niet om u een bepaalde politieke richting in te duwen, wel om u te laten nadenken over wat groei is, wat groei kan zijn, en hoe groot en belangrijk de keuzes zijn waar we voor staan.
Oh ja, die bedrijven. Shell, het bedrijf dat natuurlijk vooral bezig is met het oppompen van alle fossiele brandstoffen die er nog zijn, en ondertussen de jeugd van dit land via het Discovery Festival probeert duidelijk te maken hoe vet en gaaf dat allemaal is. Terwijl dat de generatie is die binnen 10, 20 jaar tegen een volledig instortend energie-systeem gaat aanlopen, behalve als ook een chill bedrijf als Shell echte serieuse investeringen gaat doen in renewables. En ja, ik las zo ongeveer tijdens het schrijven van deze column dat Shell de eigen uitstoot omlaag gaat brengen, en de uitstoot van z’n producten. En ja, ik hoop van harte dat die aankondiging meer betekent dan de advertenties van de RABO-bank waarin ze en duurzaam zijn en de wereldvoedselproblematiek oplossen. Wellicht samen met de pluimvee- en de varkenssector, die ook tonnen besteden aan grote advertenties met glimlachende boeren met een kip of een big, en gezwollen woorden over steeds beter en nieuwe ontwikkelingen. En als websites iets beter worden gelezen, zoals laatst door Wakker Dier, dan blijken er eigenlijk alleen maar halve leugens en hele onwaarheden gedebiteerd, waarna de sector zich verdedigt met ‘dit is geen reclame, het is bedoeld als voorlichting’. Dat klinkt als een stukje voorlichting op de site van FvD waar staat: ‘Thierry Baudet is de grootste intellectueel van dit land, ziet er elke dag prachtig uit en wordt alleen maar premier omdat niemand anders het op zijn niveau zou kunnen’.
Dat is natuurlijk een verzonnen tekst, maar veel scheelt het allemaal niet.
En toen kwam Coca Cola met paginagroot geronk dat al hun flesjes recyclebaar zijn. JA, schreeuwde ik tegen mn krant, DAT ZAL WEL, WANT DAT GELDT VOOR ALLE FUKKIN PLASTIC FLESJES, ALLEEN HET GEBEURT NIET. OOK AL OMDAT FABRIKANTEN EN SUPERMARKTEN STATIEGELDSYSTEMEN DIE WEL WERKEN TEGENHOUDEN. En toen vroegen de andere reizigers in de stiltecoupe of het wat minder kon.
Je kunt, in reclame, op sites, in marketing, echt alles beweren.
Luister maar:
Varkenslapjes….beter voor de big dan een stalbrand.
Pepsi Cola bij de Burger King: past in een gezond dieet. En dat klopt, volgens onderzoeksburo Jansen en Jansen, als je het uitspuugt en daarna nooit meer bij die hut komt althans.
Lelystad Airport: goed voor het klimaat en binnen de geluidsnormen; dat hebben wij van onderzoeksburo Jansen en Jansen vergeleken met met een dieselbusje met een kapotte uitlaat dwars over de Veluwe naar Spanje rijden, en verdomd, dan kun je beter vliegen vanaf Lelystad.
U2: Songs of Experience is uit, en dankzij de BTW op uw cd betalen ze er toch belasting over!
Echt, als al die bedrijven de energie die ze nu in lobby, leugens, valse onderzoeken, reclame en marketing steken, zouden besteden aan echt duurzame beslissingen, waren we allemaal een stuk verder.
Soms weet ik niet waar ik moet beginnen. Waar ik moet eindigen, dat lukt eigenlijk altijd wel.
Hier. Ik wens U een oprecht duurzame zondag!