Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Dolf Jansen: 46 miljoen

  •  
06-10-2024
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
40640 keer bekeken
  •  
dolfjansencolumnfoto

Dolf Jansen

© Vroege Vogels

Columnist Dolf Jansen las, dankzij Wakker Dier, dat over het aantal dieren dat in 2023 stierf nog voordat ze bij het slachthuis aankwamen: 46 miljoen. Feitelijk staat er: wij zijn de baas over miljoenen levende wezens, en het lukt ons niet om ze allemaal behoorlijk te behandelen voordat we ze op industriële schaal doden.

Lees hieronder de gehele column:

Advertentie
Dit is reclame van STER

Onlangs kwam ik door een combinatie van ongeloof en gericht googelen weer eens op de website van Wakker Dier terecht. Een organisatie die ons wakker houdt aangaande hoe wij met dieren omgaan, en wat de rechten van dieren zijn. Dat laatste is trouwens vooralsnog niet zo’n heel groot stuk van die website, want zoals u weet blijft het economisch succesvolle systeem van bijvoorbeeld agro, maar ook van dierentuinen, dolfinaria, safari’s en proefdierengebruik vooralsnog juist in stand omdat we met zijn allen hebben afgesproken dat zo ongeveer alle dieren waarmee we deze planeet delen zo mín mogelijk rechten hebben. Waarbij inderdaad uw poes en de Jack Russel van uw buren in een ietwat andere situatie zitten.

Ik hoor mezelf zeggen omdat we met zijn allen hebben afgesproken en daar is natuurlijk geen sprake van, net zoals nooit is afgesproken dat bijna alles dat we doen en beslissen in dienst moet staan van economische groei, winstmaximalisatie en blije aandeelhouders, dat is een bedacht systeem, bedacht inderdaad door degenen die daar dikke vruchten van plukken, terwijl een groot deel van de rest van de mensen aanvaardt dat dat nou eenmaal is zoals het is. Spoiler: nee, dat is niet zo en ja, dat systeem kunnen we ook veranderen uitroepteken.

Ik las, dankzij genoemde organisatie, over het aantal dieren dat (in 2023) stierf in wat de vee-industrie heet, nog voordat ze bij het slachthuis aankwamen. En, inderdaad, als ze wél bij het slachthuis aankomen overleven ze het over het algemeen ook niet. In mijn huidige oudejaarsvoorstelling Ongewone Nederlander deel ik een fantasiebeeld met mijn publiek over mijn werk in die sector, dat ik elk beest en beestje bij binnenkomst zou verwelkomen, over haar of zijn bolletje aaien, geruststellend zou toefluisteren en daarna de nooduitgang zou wijzen. En als bijvoorbeeld een slachthuisdirecteur of nog liever Cor Pierik, agrowoordvoerder van de BBB, zich tegen mijn humane handelen zou willen verzetten zou ik zorgen dat ik een stroomstootwapen, ik bedoel natuurlijk een veeprikker, bij de hand zou hebben. Dat lijkt hard, maar volgens genoemd parlementariër kun je het gebruik van het stroomstootwapen, sorry veeprikker, vergelijken met een behandeling door de fysiotherapeut, dus ik voorzie daar geen grote problemen.

De omschrijving in het stuk van Wakker Dier kan ik eerlijk gezegd niet lezen zonder tranen in mijn ogen te krijgen: de betreffende dieren zijn doodgeboren, gedood om economische redenen, gestorven door ziekte of ellende of omgekomen tijdens transport.

Feitelijk staat er dus: wij zijn de baas over tientallen nee honderden miljoenen levende wezens, en het lukt ons niet om ze allemaal behoorlijk te behandelen voordat we ze op industriële schaal doden. En dus gaan zo’n 39 miljoen kuikens en kippen al dood voordat ze tot kipfilets, kipkluifjes of kipburgers kunnen worden vermalen, dus overleven zo’n 6 miljoen biggen en varkens de stal of het veevervoer niet, dus geldt hetzelfde voor een kleine 300.000 runderen. 150.000 kalfjes worden geboren om binnen twee weken alweer te sterven.

Zou het een idee zijn, om het angstaanjagende runder-getal eens te nemen, om een keer in plaats van een tv-programma over boeren op zoek naar iemand om seks mee te hebben, of een tv-programma over hardwerkende boerengezinnen strijdend tegen de regels, de overheid en hun eigen naïviteit, eens een uurtje NPO1 te besteden aan beelden van 290.000 koeien en stieren en kalveren, met constant de tekst in beeld deze prachtige dieren zijn al dood voordat ze het slachthuis bereikt hebben. Of iets vergelijkbaars.

Ik gun ‘de sector’, dat weet u als u mij al langer hoort of leest, oprecht een haalbare en dus duurzame toekomst, maar het idee dat wij een systeem in stand houden waarin 46 miljoen dieren sterven als een soort collateral damage, vind ik onaanvaardbaar en eerlijk gezegd onmenselijk.

Prettige zondag.

Meer over:

dolf jansen
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (16)

punt2
punt2
28 apr. 2018 - 5:47
Draag dan meer vrouwen voor.
MartinvanderLinde
MartinvanderLinde
27 apr. 2018 - 19:42
Dit is het soort nieuws dat geen nieuws is. Het valt in de categorie als het regent vallen er druppels. Cijfers zeggen net wat je wilt dat ze zeggen. Je kunt net zo goed concluderen dat vrouwen zich niet onderscheiden voor iets dat een lintje waard is.
DeRedeMist
DeRedeMist
27 apr. 2018 - 11:17
Mannen worden gewoon vaker voorgedragen. En dat komt omdat mensen die de voor te dragen persoon kennen weten of aanvoelen of de voorgedragen persoon wel of niet warm loopt voor een lintje. En grosso modo zijn mannen zo raar om er wel en vrouwen zo normaal om er niet warm voor te lopen.
SpijkerMaarten
SpijkerMaarten
27 apr. 2018 - 5:21
"Soms blijkt dat vrouwen iets vaker vrijwilliger zijn dan mannen, terwijl andere studies geen sekseverschil laten zien (Wilson, 2000)." https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2017/49/vrijwilligerswerk-wie-doet-het-
9 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 apr. 2018 - 10:38
Maar waarschijnlijk doen vrouwen het minder "glamoureuze" vrijwilligerswerk en vallen ze minder op. "Waar vrouwen vooral werkzaam zijn voor scholen en in de verzorgende sfeer, zijn mannen meer actief voor sportverenigingen (Arends en Flöthe, 2016)."
BartP2
BartP227 apr. 2018 - 10:38
Op de basisschool zijn veel vrijwilligers vrouw. Maar daar krijg je weer geen lintje voor.
Davy 💡
Davy 💡27 apr. 2018 - 12:08
@DanielleDefoe @BartP Waarom zou je daar geen lintje voor kunnen krijgen? Die vrouwen kunnen toch gewoon worden voorgedragen?
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 apr. 2018 - 13:56
"Die vrouwen kunnen toch gewoon worden voorgedragen? " dat kan, maar dat wordt dus niet gedaan. Dat is nu juist het punt.
Big guy Bane (4u)
Big guy Bane (4u)27 apr. 2018 - 15:53
Dat onderzoek noemt je al vrijwilliger als je dat één keer per jaar doet. Hoe is de geslachtsratio in de groep mensen die het week in week uit 25 jaar doet.
Davy 💡
Davy 💡27 apr. 2018 - 17:22
@DanielleDefoe De vraag is waarom ze niet worden voorgedragen. Ik snap niet waarom het feit dat minder vrouwen een lintje krijgen, als "probleem" wordt gezien, zeker omdat er totaal geen belemmeringen zijn voor vrouwen om lintjes te krijgen ten opzichte van mannen.
Big guy Bane (4u)
Big guy Bane (4u)28 apr. 2018 - 8:11
"dat kan, maar dat wordt dus niet gedaan. Dat is nu juist het punt." Vrouwen kunnen toch zelf andere vrouwen voordragen? In plaats van #StemOpEenVrouw doen we #DraagEenVrouwVoor.
DanielleDefoe
DanielleDefoe28 apr. 2018 - 10:59
"Vrouwen kunnen toch zelf andere vrouwen voordragen?" misschien doen ze dat ook wel. Daar is weer niets over bekend.
DeRedeMist
DeRedeMist10 mei 2018 - 14:15
[dat kan, maar dat wordt dus niet gedaan. Dat is nu juist het punt.] In plaats van daarover te klagen, kun je natuurlijk beter zelf die vrouwen voordragen, daarin houdt niemand je tegen, dat is ook het punt...
msj_meijerink
msj_meijerink
26 apr. 2018 - 19:54
En dan ook nog eens voornamelijk naar WITTE mannen. Waar is nu de Grauwe Eeuw, voor een hilarisch lachwekkend protest? Zeker allemaal naar de vrijmarkt!
2 Reacties
Tineke de Goede
Tineke de Goede27 apr. 2018 - 7:28
Koningsdag verstoren, dat zal die witten leren !
doron
doron27 apr. 2018 - 18:39
Meijerink, Dat zwart en wit gedoe doe ik niet aan mee. Ik ben werkzaam bij een voedselbank, drie dagen per week, plus minus vijftien uur per week. Een vraag aan jou, hoeveel niet blanke mannen denk jij dat er werken bij ''mijn'' voedselbank?
Tineke de Goede
Tineke de Goede
26 apr. 2018 - 19:16
Zou Tonny Willé (van Pussycat uit de jaren '70) al eens een lintje hebben gekregen ? Ik kende haar niet en ben bij toeval op haar YouTube video's gestuit. Nou, zij is dus met afstand de beste zangeres van ons land ! Niet bekend, maar wel van absolute wereldklasse. Zij verdient zeker een koninklijke onderscheiding. Volgend jaar dan maar !
2 Reacties
Klaas Punt
Klaas Punt27 apr. 2018 - 8:54
Tinke, ze komt regelmatig langs bij mij, geselecteerd door mijn computer. En ja, ik vind haar ook geweldig. Pussycat had een langere carriere moeten hebben....
Tineke de Goede
Tineke de Goede28 apr. 2018 - 11:40
Ten bewijze : https://www.bing.com/videos/search?q=tonny+will%ee%80%81+i+will+be+%ee%80%80your+woman&qpvt=tonny+will%ee%80%81+i+will+be+%ee%80%80your+woman&view=detail&mid=17B4295BDADE62CD405017B4295BDADE62CD4050&&FORM=VRDGAR Maar vooral als ze iets heel anders zingt, ECHT indrukwekkend : https://www.youtube.com/watch?v=tjajZ1sJp_E
Arend Wortel
Arend Wortel
26 apr. 2018 - 18:56
Juist! Vanaf volgend jaar moeten de onderscheidingen evenredig over alle bevolkingsgroepen worden verdeeld, dat komt vooral ook de spontaniteit ten goede: 50% mannen 5% LBHTIQRSTUVW 13% met migratieachtergrond 6% moslim 16% protestants-christelijk 24% RK Enzovoort. Enzovoort. Verder natuurlijk evenredig verdeeld over de provincies (er mag rekening worden gehouden met de grootte van de bevolking per provincie), politieke gezindten, leeftijdscategorieën en opleidingsniveaus. Vergeet ook de beroepsgroepen niet. Uiteraard moet binnen de groep 'met migratieachtergrond' verder rekening worden gehouden met een eerlijke verdeling aan de hand van de landen van herkomst van de voorouders. Verdiensten voor de samenleving strekken verder tot aanbeveling. Ik hoop niet dat ik een groep vergeten ben. Daar sta je dan met je lintje, als katholieke, liberale, homoseksuele Zeeuwse twintiger met Antilliaanse achtergrond. Dan weet je tenminste zeker dat je je lintje wegens je verdiensten hebt gekregen, niet omdat je toevallig de enige was die ze binnen al die categorieën in jouw provincie hebben kunnen vinden.
Meneer Demesmaeker
Meneer Demesmaeker
26 apr. 2018 - 18:46
Ik moet ineens heel erg aan Calimero denken.
JStokx
JStokx
26 apr. 2018 - 17:48
Dan mogen de vrouwen zich weleens wat meer gaan inzetten voor de samenleving.
RobSon2
RobSon2
26 apr. 2018 - 17:45
Staat ons vrouwen goed. Ik ga me gelijk aanmelden voor vrijwilligerswerk. Dit moeten we net zo goed kunnen als de mannen. Vwb het lintje: dat is toch gewoon een kwestie van voordragen?
Brent Dysta
Brent Dysta
26 apr. 2018 - 17:22
Dit is nou typisch iets waarin vrouwen er trots op moeten zijn dat ze zijn ondervertegenwoordigd. Eindelijk kun je geen onderdaan, geen kruiper of lakei zijn van een man, die slechts vanwege zijn geboorte in een bepaalde familie meent iets te betekenen. Een man die door het "buigende en nederige volk" en natuurlijk door de hem omringende elite van de bekende kleren van de keizer wordt voorzien.
Blixa Bargeld
Blixa Bargeld
26 apr. 2018 - 16:11
Niet zo raar waar mannen vaker een befrijfs- of publieke functie hebben en dat deze ook vaker fulltimers en meer zijn.
3 Reacties
Edwin8
Edwin826 apr. 2018 - 23:32
Lintjes worden nu juist vaak uitgedeeld aan vrijwilligers. De stille krachten zullen we maar zeggen.
BartP2
BartP227 apr. 2018 - 10:35
@Edwin Nee, de stille krachten voeren alleen maar uit. Daar krijg je geen lintje voor.
Blixa Bargeld
Blixa Bargeld27 apr. 2018 - 19:08
Behalve dat er zowel lintjes worden gegeven aan mensen op grond van betaalde als onbetaalde functies, waarbij dat laatste de kans erop vehoogd, is het in alle gevallen een vrijwillige functie.
Thuiszitter
Thuiszitter
26 apr. 2018 - 16:01
Wat Edwin zegt : https://lintjes.nl/veelgestelde-vragen Een uitleg hoe je iemand kan voordragen.
Meta  Foor
Meta Foor
26 apr. 2018 - 15:18
ik wil er ook een... wat is het recept ? het wachten nu is de statistiek van ontvanger op leeftyd, lengte, etc etc .... zodat er de vinger op de pols gelegd kan worden in welke hoek de minstbedeelden zijn
Edwin8
Edwin8
26 apr. 2018 - 15:04
"Of de mate waarin vrouwen participeren in vrijwilligerswerk een rol speelt is niet onderzocht, maar lijkt wel van belang." Dat heeft ook helemaal geen nut. Mensen kunnen gewoon voorgedragen worden voor een lintje, en als er minder vrouwen worden voorgedragen dan zullen er ook minder vrouwen een lintje krijgen. Zo simpel is het. Wil je volgend jaar meer vrouwen die een lintje ontvangen, draag ze dan vooral voor. Maar dat schijnt moeilijker te zijn dan drammen over ongelijkheid.
4 Reacties
Big guy Bane (4u)
Big guy Bane (4u)26 apr. 2018 - 21:05
"Dat heeft ook helemaal geen nut. Mensen kunnen gewoon voorgedragen worden voor een lintje, en als er minder vrouwen worden voorgedragen dan zullen er ook minder vrouwen een lintje krijgen. Zo simpel is het." Natuurlijk heeft dat wel nut. Moet ik de buurvrouw voordragen op basis van die ene week dat ik op haar wifi mocht meeliften, of om een quota te halen? Ik kies voor geen van beide. Een lintje moet je verdienen, en eerlijk gezegd vind ik jezelf jarenlang inzetten voor de maatschappij zonder tegenprestatie een betere reden dan goed zijn in je beroep waar je veel geld mee verdiend. Als vrouwen minder vrijwilligerswerk doen is het logisch dat ze minder lintjes krijgen.
Edwin8
Edwin826 apr. 2018 - 23:29
Vrouwen doen niet minder vrijwilligers werk. Eerder juist meer. Het gaat erom dat er minder vrouwen worden voorgedragen en daardoor niet zo snel voor een lintje in aanmerking komen. Als u meelift op de wifi van uw buurvrouw bent u gewoon een paria. Zo simpel kan het leven zijn. U hoeft haar daar niet voor te dragen voor een lintje, u kan gewoon uw verantwoordelijkheid nemen en uw eigen wifi bekostigen. Mensen willen tegenwoordig graag zoveel onderzoeken, terwijl het antwoord zoveel makkelijker is. Zelf actie ondernemen.
doron
doron27 apr. 2018 - 17:58
Edwin, Lees Bane zijn post eens terug. ''Moet ik de buurvrouw voordragen op basis van die ene week dat ik op haar wifi MOCHT meeliften.'' Iemand daarom een paria noemen is niet netjes.
Haastig
Haastig27 apr. 2018 - 18:32
Ik denk dat vrouwen ander type vrijwilligerswerk doen. Ik denk dat vrouwen bv meer op scholen doen, maar dan slechts voor de duur dat hun kinderen er zitten, een groter aandeel hebben in de zorg voor de bejaarde/verwarde ouders, of voorlezen/bezoeken van eenzame bejaarden. Niet zaken die snel als “lintjes-waardig” worden beschouwd. Een man zal wat sneller “de voetbalcoach” worden, ook voor teams waar hij geen kinderen in heeft, en dat misschien jarenlang “lintjeswaardig”. Het zal misschien ook liggen in de bestaande verhoudingen: als een man iets doet is het “belangrijk”. Werk/taken van/door vrouwen wordt vaak ondergewaardeerd. Zichtbaar in bv verantwoordelijkheden thuis. 2 mensen krijgen een kind, ook als beiden FT werken zie je dat een vrouw zegt “nee, x is weg, dus ik kan niet weg”, tov mannen die zeggen “nee, ik moet oppassen”. ??? Oppassen is een baan(tje), thuis blijven om je eigen kind te verzorgen is wat anders. Opwaardering. In functies ook zichtbaar: waren ooit arts, advocaat en rechter posities van groot aanzien ivm “moeilijk” “geleerd”, is dat aanzien flink gekelderd nu blijkt dat vrouwen dat ook kunnen. Ik denk: verschil in soort vrijwilligers werk en opwaardering van mannen.
campman2
campman2
26 apr. 2018 - 14:46
Ai, dat is geen beste beurt voor de vrouwen.
1 Reactie
campman2
campman226 apr. 2018 - 15:49
Hopelijk straalt dat niet slecht af op álle vrouwen

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor